Noul tren, primul dintr-un lot de 37 de garnituri achiziționate de Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, a fost pus în circulație pe ruta București - Brașov, după aproape două săptămâni de probe pe cele mai importante rute din România. Ministrul Sorin Grindeanu a anunțat că și al doilea tren va circula pe același traseu, iar următoarele intra pe rutele spre Constanța și Craiova.
Trenul electric poate circula cu o viteză maximă de 160 km/h. Acesta are o capacitate de 55 locuri la clasa întâi și 294 de locuri la clasa a doua, la care se adaugă două locuri destinate persoanelor cu mobilitate redusă.
„Acesta a fost achiziționat, împreună cu alte 36 trenuri, în baza unui contract în valoare de 1,7 miliarde lei (fără TVA), finanțat prin Programul Transport 2021-2027.
Până în 2026, urmează să vină în România, gradual, și celelalte trenuri care vor deservi mai multe rute:
- București-Suceava
- București-Iași, via Pașcani
- București-Constanța
- București-Timișoara via Brașov, Arad
- București-Craiova
- București-Arad, via Craiova, Orșova
- București-Petroșani-Deva
- București-Cluj-Napoca
- București-Brașov
- Brașov-Cluj-Napoca, via Deda
- Cluj-Napoca-Timișoara, via Deva, Arad
- București-Galați
- Cluj-Napoca- Iași”, a declarat Sorin Grindeanu.
Aceste trenuri sunt primele garnituri electrice cumpărate de Ministerul Transporturilor în ultimii 35 de ani și primele trenuri achiziționate de la Săgeata Albastră, în anii 2002-2003, și care sunt propulsate cu motoare diesel.
VIDEO 🎦 Investiții în infrastructura feroviară. Este vizată calea ferată Ploiești - Focșani
„În prezent, sunt în derulare alte 4 contracte pentru achiziționarea a încă 82 trenuri noi, finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență și prin Fondul pentru Modernizare.
Astfel, toate cele 5 contracte prevăd inclusiv achiziționarea suplimentară a încă 9 trenuri (prin act adițional).
În plus, sunt în pregătire licitații pentru achiziționarea a încă 58 de trenuri electrice noi și 12 trenuri cu hidrogen.
În următorii 4 ani, România va beneficia practic de un total de 189 de trenuri electrice noi, la care se vor adăuga 39 locomotive noi, dar și 75 de locomotive și 139 vagoane modernizate.
Vom acoperi astfel rute de lung și de scurt parcurs pe tot teritoriul național, ceea ce va contribui la o dezvoltare mai eficientă a economiei României”, a mai precizat ministrul Sorin Grindeanu.
Acesta a anunțat că, până în ianuarie 2026, urmează să vină alte 37 de garnituri noi de tren. Prima dintre ele va intra pe același traseu, spre Braşov, iar următoarele vor fi utilizate pe rutele spre Constanţa şi spre Craiova.
Până la jumătatea lunii decembrie, când va intra în vigoare noul Mers al Trenurilor, garnitura (IR 16001) va circula cu plecare la ora 05.40 și va ajunge la Brașov la ora 08.08. La retur, trenul IR 16002 va pleca din Brașov la ora 08:43 și va ajunge la 11:12 în București Nord.