Autorităţile vor să rezolve poluarea din Prahova cu piste de biciclete şi anvelopări

Autorităţile vor să rezolve poluarea din Prahova cu piste de biciclete şi anvelopări
Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

Consiliul Judeţean Prahova a aprobat recent un plan de măsuri pentru calitatea aerului, care, dincolo de numele pompos, se dovedeşte cel puţin lipsit de imaginaţie, propunând în general proiecte cu un impact mai degrabă redus asupra mediului, cea mai mare pondere având-o amenajarea de piste pentru biciclete, extinderea reţelelor de iluminat şi gaze şi reabilitarea termică a unor clădiri.

Planul aprobat de Consiliul Judeţean Prahova, un document de peste 300 de pagini, axat pe perioada 2019-2023, cuprinde informaţii despre contextul actual din judeţ, principalele surse de poluare a aerului, măsurătorile existente, staţiile de monitorizare şi, cu siguranţă foarte interesant pentru public, măsurile propuse de autorităţi pentru îmbunătăţirea situaţiei. El vizează întregul judeţ, cu excepţia localităţilor Ploieşti şi Brazi, care, din cauza industriei specifice, au fost încadrate într-o zonă separată şi trebuie să-şi facă, în conformitate cu legislaţia actuală, propriul plan de mediu. Rămân 102 primării şi Consiliul Judeţean, ca potenţiali iniţiatori de proiecte pentru îmbunătăţirea calităţii aerului. Analizând lista de proiecte propuse, parte integrantă a acestui plan adoptat de CJ Prahova, observăm o atenţie sportiă acordată pentru reducerea emisiilor şi creşterea eficienţei energetice. Sună interesant, însă dacă aruncăm o privire mai atentă pe listă remarcăm că aceste două concepte se rezumă, într-o foarte mare măsură, la anveloparea unor clădiri publice sau rezidenţiale, extinderea reţelelor de alimentare cu gaze, modernizarea iluminatului public şi amenajarea de trotuare şi piste de biciclete. Deşi vă spuneam că Ploieştiul trebuie să-şi adopte separat propriul plan de mediu, alături de Brazi, în planul judeţean sunt totuşi unele proiecte propuse pentru ceea ce generic e denumit „aglomerarea Ploieşti”, care includ până şi proiectele europene depuse de municipalitate pentru amenajarea unei parcări lângă Spitalul Judeţean sau modernizarea străzii Ştrandului, la ieşirea spre Buzău. Cu alte cuvinte, într-un judeţ cu mari probleme privind calitatea aerului, autorităţile vor să combată poluarea cu piste de biciclete, trotuare şi reabilitări termice! 

Lipsă de imaginaţie 

Incontestabil, sunt lucruri necesare. Dar întrebarea care se ridică este cât de eficiente vor fi aceste măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii aerului. Desigur, o anvelopare termică duce la scăderea pierderilor şi, implicit, reducerea emisiilor, aşa cum un drum asfaltat înseamnă scurtarea timpului petrecut în trafic, iar asta se traduce prin reducerea poluării cauzate de autoturisme, dar senzaţia este că proiecte precum „Refacere străzi afectate de alunecări de teren în oraşul Breaza” sau amenajarea a şase kilometri de trotuare la Brebu nu vor aduce prea curând vreo îmbunătăţire notabilă în privinţa calităţii aerului, la fel cum probabil n-o vor face nici amenajarea de drumuri comunale la Băneşti, modernizarea unor uliţe din Bărcăneşti sau reabilitarea de străzi în Azuga, Vălenii de Munte şi Mizil. Toate sunt obiective de investiţii propuse în master-planul Consiliului Judeţean Prahova. Mai adăugăm şi numeroasele proiecte de amenajare de piste de biciclete şi de extindere a reţelelor de gaze şi observăm că planul de măsuri, dincolo de o lipsă totală de inventivitate a autorităţilor, pare cumva încremenit în trecut şi concentrat pe reducerea efectelor şi parcă mai puţin pe cauzele poluării aerului. Sigur, primăriile vor spune că atribuţiile în domeniul mediului le sunt limitate, dar când spui „plan de măsuri privind calitatea aerului”, mai ales în Prahova, parcă ai nişte aşteptări mai mari. De fapt, singura primărie care iese cât de cât din tipare este cea din Vălenii de Munte, care, dincolo de anvelopări şi asfaltări, propune crearea unei reţele de alimentare pentru vehiculele electrice şi realizarea unui parc fotovoltaic, fiind de altfel, cu acest al doilea proiect, şi singura cu o iniţiativă în cadrul axei de finanţare dedicate dezvoltării de sisteme bazate pe energii regenerabile. Ce-i drept, aceeaşi primărie mai vrea să reducă poluarea şi prin reabilitarea a două zone de tracere a căii ferate. Se mai remarcă şi câteva proiecte ale Primăriei Sinaia, pe care le vom discuta mai jos. 

127 de obiective 

În total, planul aprobat de CJ Prahova cuprinde 127 de obiective, printre care şi trei campanii de informare şi prevenire şi o singură măsură în domeniul activităţilor industriale, tot o campanie, de monitorizare şi control. La capitolul dedicat amenajării spaţiilor verzi şi refacerii zonelor degradate sunt doar 14 proiecte propuse, vizând atât refacerea unor parcuri existente, cât şi amenajarea unora noi sau plantări de copaci. Astfel, lângă Ploieşti ar urma să mai apară două parcele împădurite, Sinaia vrea realizarea de parcuri publice şi zone de promenadă şi reamenajarea Platoului Izvor, Azuga propune reamenajarea spaţiilor verzi, la Băneşti ar urma să fie amenajate noi spaţii, Primăria Bărcăneşti vrea să înfiinţeze „Parcul Constantin Brâncoveanu”, la Blejoi se vor face plantări de arbori, arbuşti şi flori, la Brebu va fi reamenajat un parc existent iar Primăria Filipeştii de Pădure propune un obiectiv de investiţii care vizează proiectarea şi amenajarea centrului civic.

La capitolul dedicat transportului public, singurele primării cu proiecte propuse sunt cele din Ploieşti şi Sinaia, pentru achiziţionarea de autobuze ecologice, în oraşul de pe Valea Prahovei, respectiv aducerea de autobuze electrice, tramvaie şi troleibuze, aducerea a 50 de autobuze diesel noi, din care 10 deja au venit, modernizarea depourilor şi crearea unei noi legături rutiere şi a unui nou traseu de transport în comun între Gara de Sud din Ploieşti şi Gara de Vest. Tot la capitolul dedicat mobilităţii rutiere, aceleaşi două primării sunt singurele care vor să implementeze şi conceptul de park&ride, care propune crearea de parcări mari la periferie, unde navetiştii să-şi poată lăsa maşinile, având posibilitatea de a-şi continua călătoria spre centrul localităţilor cu transportul public. La acelaşi capitol mai găsim nouă propuneri pentru amenajarea de piste de biciclete, la Azuga, Văleni, Ploieşti, Sinaia, Blejoi cu două proiecte, Berceni, Boldeşti-Scăeni şi Brebu, plus alte câteva propuneri care vizează doar amenajarea de trotuare pietonale.

Consiliul Judeţean, pe lângă proiecte în domeniul infrastructurii rutiere mai mult sau mai puţin notabile ca impact privind calitatea aerului, şi-a asumat şi înlocuirea arzătoarelor la centrala termică de la Brazi, de altfel o obligaţie veche, discutată intens acum aproximativ un an, când au fost dezbateri aprinse privind termoficarea Ploieştiului.

Mai departe, poluarea aerului din Prahova o să fie combătută prin reabilitarea termică a peste 30 de clădiri rezidenţiale sau publice, adică blocuri de locuit, respectiv şcoli, săli de sport sau spitale. Mai găsim pe listă şase proiecte pentru extinderea reţelelor de gaze şi 17 pentru modernizarea sau extinderea reţelelor de iluminat public... pentru că, aşa cum ştim cu toţii, benzenul, monoxidul de carbon şi pulberile în suspensie nu suportă lămpile cu led.

În esenţă, marele plan al Consiliului Judeţean Prahova este doar un colaj de proiecte pe care autorităţile locale deja le aveau, ambalate frumos ca şi cum ar reprezenta o soluţie la o gravă problemă pe care o avem.

 

Image