Prahova ar putea avea piste pentru velocipede, din fonduri europene. Da, velocipede...

Prahova ar putea avea piste pentru velocipede, din fonduri europene. Da, velocipede...
Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

"VELOCIPÉD, velocipede, s. n. (Rar) Vehicul cu două roți inegale, precursor al bicicletei". Pornind de la definiţia din DEX, vă anunţăm că Prahova ar putea avea o întreagă reţea de trasee rutiere dedicate acestui tip de vehicule. Consiliul Judeţean a publicat trei anunţuri de intenţie, estimând că numai studiile de fezabilitate ar putea costa aproape de 7,1 milioane de lei. E de aşteptat ca proiectele să fie depuse spre finanţare prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

Consiliul Judeţean a publicat mai multe anunţuri de intenţie în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, printre ele regăsindu-se şi proiectele cu titlurile "Amenajare de trasee de tip rutier pentru velocipede", "Amenajare trasee definite pentru circulație cu velocipede" şi "Conectarea localităților prin amenajarea de trasee pentru circulația velocipedelor în județul Prahova". În toate cele trei cazuri este vorba despre realizarea studiilor de fezabilitate, cu o sumă necesară estimată la aproape 7,15 milioane de lei. Proiectele au fost lansate alături de mai multe obiective de investiţii, despre care autorităţile judeţene au anunţat că urmează să fie propuse pentru atragerea de fonduri prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

Dacă unele dintre aceste proiecte, de la cele vizând introducerea reţelelor de gaze şi până la cele din domeniul salubrităţii, mai fuseseră anunţate de autorităţi, pistele pentru velocipede reprezintă o surpriză totală. Poate chiar un şoc.

velociped sn [At: GHICA, S. 312 / Pl~e, (rar) ~uri / E: fr velocipède] (Asr) Vehicul cu două (sau cu trei) roți, propulsat prin mișcarea picioarelor direct pe sol sau apăsând pe un sistem de pedale. 2 Vehicul cu două roți, asemănător bicicletei, având roata din față mai mare, folosit în trecut (Micul dicționar academic, ediția a II-a, 2010)

În lipsa mai multor detalii, am putea doar să presupunem că autorităţile s-au gândit la apariţia unor circuite turistice inedite, până una-alta unice în România, însă e greu de spus de ce au mers ţintit pe velocipede şi nu au ales, spre exemplu, o titulatură mai generalistă. Să deducem că amenajarea unor piste pentru biciclete ar fi fost prea banală? Încercând să găsim pe Google un posibil răspuns, am dat peste câteva tururi cu velocipede oferite de firme private din alte ţări, în majoritatea cazurilor aceiaşi operatori punând la dispoziţia turiştilor şi circuite cu biciclete sau cu alte tipuri de vehicule, precum aşa-zisa beer-bike, un vehicul cu patru sau şase roţi, prevăzut cu pedale şi care le permite mai multor persoane, de obicei 8 sau 12, să pedaleze în timp ce se bucură de un tur şi de o băutură răcoritoare în acelaşi timp. Mai trebuie spus şi că, în aceste foarte puţine exemple găsite pe internet, velocipedele sunt unele uşor modernizate, mai aproape ca aspect de o bicicletă standard din zilele noastre decât de definiţia de velociped, care ne duce cu gândul mai degrabă la tramvaie trase de cai, iluminat cu lămpi, monocluri şi jobene.

VELOCIPÉD s.n. Vehicul cu două roți, la care roata motoare, așezată în față, era mult mai mare decât cealaltă. [Pl. -duri, -de. / < fr. vélocipède, cf. lat. velox – rapid, pes – picior]. (Dicționar de neologisme, 1986)

Un bun strateg îţi va spune, în momentul în care planifici o afacere, că trebuie să studiezi piaţa şi să vezi dacă produsul sau serviciul pe care intenţionezi să-l oferi va fi unul unic sau va avea o concurenţă care-i va îngreuna pătrunderea pe piaţă. Or, în cazul de faţă, nu se întrezăreşte vreun concurent, putând să ne aşteptăm ca Prahova să fie primul judeţ cu o ofertă turistică de acest gen. De altfel, căutările pe internet pentru trasee de velocipede în România oferă foarte puţine rezultate, iar acelea sunt fie despre istoria ciclismului în ţara noastră, fie despre conceptul general de cicloturism, care presupune efectuarea unor excursii cu biciclete sau vehicule similare, pentru recreere mai degrabă decât pentru sport, navetă sau exerciți, şi care pot varia de la excursii de o zi, la excursii de mai multe zile, până la aventuri de câteva luni sau chiar ani, conform site-urilor de profil.

(Probabil că nici nu era cazul s-o mai precizăm, dar fotografia este cu caracter informativ şi am găsit-o pe un site din Olanda denumit iamexpat.nl)

Image