Consiliul Judeţean Prahova pregăteşte patru proiecte, cu o valoare totală de 854 de milioane de lei, pentru realizarea unor şosele de centură pentru Azuga, Buşteni, Comarnic, Mizil şi Păuleşti, în speranţa atragerii unor finanţări de la Ministerul Dezvoltării, prin Programul „Anghel Saligny”.
Consiliul Judeţean Prahova a aprobat, săptămâna trecută, studiile de fezabilitate şi indicatorii tehnico-economici aferenţi proiectelor de realizare a patru şosele de centură, pentru localităţile Mizil, Comarnic şi Păuleşti şi pentru varianta Azuga-Buşteni. În total, valoarea estimată se ridică la 854,1 milioane de lei, o sumă astronomică, peste bugetul anual al instituţiei. Numai pentru exproprieri, administraţia judeţeană ar trebui să achite 42,4 milioane de lei.
Cea mai mare valoare este la varianta Azuga - Buşteni, pentru că vorbim de două localităţi şi de o zonă cu relief accidentat, astfel că proiectanţii au estimat întregul obiectiv de investiţii la o valoară astronomică, de peste 453 de milioane de lei. Ca să aveţi un termen de comparaţie, cam atât e bugetul municipiului Ploieşti într-un an prost, fără să luăm în calcul fondurile europene sau rectificările ocazionale venite de la bugetul de stat pe diverse categorii de cheltuieli. Din această sumă totală, pentru exproprieri e calculată o cheltuială de aproape 22,3 milioane de lei.
Pentru centura oraşului Comarnic, proiectul e estimat la 172,2 milioane de lei, iar pentru exproprieri ar fi nevoie de o sumă de aproape 9,3 milioane. Pentru centura comunei Păuleşti, titularul proiectului ar avea de plătit 6,1 milioane de lei pentru dobândirea terenurilor, dintr-un total de 150,3 milioane de lei la care se ridică întregul proiect, cu tot cu TVA. În fine, centura oraşului Mizil e cea mai ieftină, cu o estimare de 78 de milioane de lei, din care aproape 4,8 pentru dobândirea terenurilor.
Semitunel şi sute de metri de viaducte
Noua şosea de centură a oraşelor Buşteni şi Azuga ar urma să aibă o lungime totală de aproape 7,2 kilometri, urmând să se intersecteze în trei locuri cu Drumul Naţional 1 şi să treacă, pe anumite sectoare, foarte aproape de albia râului Prahova. Proiectul cuprinde un viaduct cu o lungime de 100 de metri, între kilometrii 4+260 şi 4+360, într-o zonă cu relief foarte accidentat şi cu diferenţe mari şi neregulate de înălţime. Tot la categoria pasaje şi viaducte, studiul de fezabilitate mai prevede un pasaj de aproape 800 de metri lungime, în prima parte a traseului, care include în structura sa un viaduct cu 18 deschideri şi o lungime totală a suprastructurii de peste 613 metri, alături de un viaduct de acces şi unul de ieşire. În fine, un al doilea pasaj e prevăzut între kilometrii 6+860 şi 7+060, având structura alcătuită dintr-un viaduct cu cinci deschideri, în care prima deschidere trece peste strada Prahova, a doua traversează râul Prahova, iar a treia traversează calea ferată Bucureşti - Braşov, conform studiului de fezabilitate. Proiectul include şi nu mai puţin de nouă poduri, dintre care opt peste râul Prahova şi unul peste pârâul Jepilor. Vor exista şi două subtraversări de drumuri, la kilometrul 3+050, la intersecţia cu strada Zamora, şi respectiv între kilometrii 5+240 şi 5+290, pe sub DN1 şi calea ferată. Între bornele 6+700 şi 6+860, lângă Gara Azuga, e prevăzut un semitunel, acesta urmând să fie parţial îngropat în peretele muntelui, având un perete spre masivul existent, cu rol de zid de sprijin, în partea opusă un şir de stâlpi din beton armat legaţi la partea inferioară cu o fundaţie turnată monolit, iar deasupra un şir de dale din beton armat.
5 kilometri scutiţi din DN1
Studiul de fezabilitate pentru Centura Comarnic propune realizarea unui drum cu o bandă pe sens care ar urma să meargă paralel cu DN1, foarte aproape de drumul naţional, prin partea stângă a acestuia cum urci. Conform documentului aprobat de consilierii judeţeni, noua variantă ocolitoare ar urma să pornească din DJ 103R, drumul care vine de la Breaza, undeva în dreptul kilometrului 106 al DN1 Aici va fi amenajat un sens giratoriu, iar traseul va continua aproape paralel cu albia râului Prahova, calea ferată Bucureşti-Braşov şi strada Ghioşeşti. Centura Comarnic ar urma să se încheie în DN1, la kilometrul 111+200 al drumului naţional, unde e prevăzut un nou sens giratoriu.
În total, noua şosea ar urma să aibă 5,85 kilometri şi le-ar permite şoferilor să scutească, practic, aproximativ 5 kilometri din Drumul Naţional 1. Cine vrea să evite şi mai mult DN-ul are posibilitatea să folosească şi drumul judeţean care trece prin Breaza, mai scutind astfel câţiva kilometri. Traseul propus cuprinde două poduri peste râul Prahova, unul peste un afluent, un pasaj peste magistrala de cale ferată, sensuri giratorii la capete şi prevede lucrări de reconfigurare a intersecţiilor cu străzile Ghioşeşti şi Podul lui Neag şi mai multe tronsoane cu apărări de maluri şi lucrări de consolidare pentru ramblee şi deblee, conform studiului de fezabilitate întocmit la comanda Consiliului Judeţean. Conform aceluiaşi document, obiectivul de investiţii ar urma să ducă la reducerea timpului de călătorie şi creşterea vitezei medii de deplasare, evitarea ambuteiajelor care apar frecvent în această zonă de pe Valea Prahovei, mutarea traficului greu şi a unei părţi din traficul de tranzit, îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă, reducerea numărului de accidente şi reducerea emisiilor nocive generate de traficul rutier.
Variantă de ocolire pentru Mizil
Centura Mizil ar urma să aibă o bandă pe sens şi o lungime de aproape 7,5 kilometri, conform studiului de fezabilitate, urmând să pornească din DN1B cu aproximativ un kilometru înainte de intrarea în oraş şi să ocolească localitatea prin partea stângă cum priveşti dinspre Ploieşti. Sunt prevăzute două sensuri giratorii noi, la intersecţiile cu drumurile judeţene 102K, Mizil - Vadu Săpat, şi 100H, Mizil-Gura Vadului, şi două pasaje peste cursurile de apă Tohăneasca şi Ghighiu, la bornele 4+100 şi 5+700, după care şoseaua intră înapoi în DN1B, unde va fi amenajat un nou giratoriu.
Şosea pe patru benzi la Păuleşti
Autorităţile prahovene vor să creeze o şosea de 9,2 kilometri lungime, pe patru benzi, prin sudul comunei Păuleşti, pentru devierea traficului de tranzit. Proiectul, estimat la nu mai puţin de 150 de milioane de lei, e propus pentru a fi realizat cu bani de la Ministerul Dezvoltării, prin Programul Naţional de Investiţii „Anghel Saligny”. Noua şosea ar urma să înceapă din DJ 102, la kilometrul 5+307 al drumului judeţean care leagă Ploieştiul de Valea Slănicului şi cu aproximativ 220 de metri înainte de intrarea în localitatea Păuleştii Noi, şi să se încheie în DJ 100F, drumul care duce spre Băicoi. Traseul va fi prin zona de sud a comunei, pe anumite porţiuni mergând paralel cu pârâul Dâmbu şi suprapunându-se parţial cu un drum de exploatare aflat într-o stare departe de a fi excelentă şi în rest cu terenuri aflate în cea mai mare parte în extravilan. Sunt prevăzute trei sensuri giratorii noi, două dintre ele la capete şi unul aproape de kilometrul 4+300 de metri al şoselei de centură, la intersecţia cu Drumul Judeţean 155, cel care vine din DN1 şi trece prin pădurea de la Păuleşti.
Pe întregul traseu sunt propus patru poduri, unul peste pârâul Dâmbu, cu o deschidere de 21 de metri, unul peste Valea Surlei, cu o deschidere de 30 de metri, unul peste calea ferată, cu cinci deschideri şi o lungime totală de aproape 160 de metri, şi unul peste un canal al Agenţiei de Îmbunătăţiri Funciare, cu o deschidere de 21 de metri.
Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!