Mai multe contracte pentru proiecte europene ale Primăriei Ploieşti au fost reziliate, iar altele sunt în impas. Autorităţile dau vina pe evoluţia preţurilor la materiale de construcţii, care a făcut ca firmele care câştigaseră licitaţiile să nu mai dorească să înceapă lucrările, iar acum aşteaptă o rezolvare de la Guvern.
Ultimele luni au adus o scumpire substanţială a materialelor de construcţii în România. Estimările oficiale sunt că, per total, preţurile au crescut în medie cu aproximativ 25-30%, deşi sunt unele categorii de materiale unde putem vorbi mai degrabă de o dublare a preţurilor. Această evoluţie i-a lovit puternic pe românii care şi-au propus să înceapă construcţii în ultimul an. Sunt afectate, însă, şi autorităţile publice locale, mai ales cele care au accesat fonduri europene pentru diverse obiective de investiţii, iar acum au ajuns să constate ca firmele de construcţii refuză proiectele, pentru că preţurile estimate iniţial la licitaţii nu mai corespund celor actuale. Primăria Ploieşti se numără printre unităţile administrativ-teritoriale ajunse în această situaţie.
Dacă, la o investiţie din fonduri proprii, lucrurile pot fi îndreptate relativ simplu prin modificarea indicatorilor tehnico-economici şi organizarea unei noi licitaţii la noile preţuri, marea problemă vine, cum vă spuneam, la proiectele europene, unde valorile estimate sunt trecute în contractele de finanţare, iar o depăşire a acestor valori ar duce, în mod inevitabil, în lipsa unor reglementări noi, la pierderea banilor europeni.
Contracte reziliate
Primarul Andrei Volosevici a declarat săptămâna trecută, în faţa Consiliului Local, că această creştere înregistrată în ultimul an în privinţa preţurilor la materialele de construcţii a făcut multe firme executante să nu dorească să mai înceapă lucrările. Mai mult, din acelaşi motiv, cinci contracte de execuţie, care fuseseră semnate de municipalitate în cadrul unor proiecte europene, au fost deja reziliate, a mai anunţat primarul.
„Din păcate, cei care au câştigat licitaţiile, în baza unor proceduri de atribuire care nu pot fi modificate, decât printr-o lege sau ordonanţă de Guvern, nu vor să vină să-şi încheie contractele, pentru că în momentul în care discutăm preţurile la materialele de construcţii sunt mai mari cu 25%-30% faţă de momentul demarării procedurilor. Aceasta este realitatea”, a declarat Andrei Volosevici. „Dacă un eurocent din ceea ce înseamnă fondurile europene ar fi pierdut de Primăria Ploieşti prin modul incorect în care s-au derulat lucrurile, instantaneu aş veni să vorbesc despre lucrul acesta şi mi-aş recunoaşte vina. Nu ne dorim să se ajungă în această situaţie, iar dacă e cineva care doreşte să deruleze campanii electorale băgând în sperieţi ploieştenii este absolut păcat”, a mai afirmat primarul, răspunzând cu această ocazie unor critici aduse de rivalii politici privind o eventuală pierdere de fonduri europene.
Potrivit informaţiilor suplimentare oferite de Carmen Radu, directorul adjunct din Direcţia Administraţie Publică, Juridic-Contencios, Achiziţii Publice, Contracte din cadrul Primăriei, printre contractele de lucrări reziliate se numără cele pentru eficientizarea energetică a liceelor „Sf. Apostol Andrei” şi „1 Mai” şi a Grădiniţei nr. 23, precum şi unul pentru reabilitarea termică de blocuri. „Contractele au fost încheiate, însă executantul nu s-a mai prezentat pentru constituirea garanţiilor de bună execuţie, motivând că îşi doreşte modificarea contractelor, cu actualizarea conform noilor preţuri la materii prime şi materiale. La acest moment, suntem în instanţă. Alte două proceduri de achiziţie în cazul lucrărilor la blocuri au fost de asemenea anulate, tot din cauza banilor. Avem în derulare licitaţia pentru terminalul multimodal, există solicitări şi la acesta de prelungire a termenului şi multe solicitări de actualizare de preţuri, de modificare a valorii estimate”, a explicat şefa de la achiziţii.
Aceeaşi problemă în toată ţara
Fiind vorba de o evoluţie generală a preţurilor din construcţii, e evident că aceeaşi problemă se remarcă peste tot în ţară. Viceprimarul Ploieştiului, Daniel Nicodim, a precizat, în cadrul aceleiaşi şedinţe de săptămâna trecută a Consiliului Local, că problema a fost discutată şi la nivelul Asociaţiei Municipiilor din România: „Atât domnul premier Florin Cîţu, cât şi preşedintele Asociaţiei, domnul Emil Boc, au dat asigurări că în cel mai scurt timp vom avea o hotărâre de Guvern care să deblocheze situaţia”.
Şi Consiliul Judeţean Prahova e afectat. Vicepreşedintele instituţiei, Cristian Apostol, a declarat pentru „Telegrama” că administraţia judeţeană a fost nevoită să îşi amâne mai multe obiective tocmai din cauza reticenţei firmelor de construcţii, precizând de asemenea că autorităţile au primit asigurări că situaţia va fi reglementată.
Soluţie aşteptată de la Guvern
Oamenii din primării şi din consiliile judeţene îşi îndreaptă privirile către Guvern. Autorităţile au primit asigurări că o să apară o ordonanţă care să creeze cadrul legal pentru depăşirea acestui impas financiar. Practic, într-un limbaj simplist, aceasta ar trebui să permită creşterea valorilor estimate iniţial pentru lucrările de construcţii, pentru aducerea la zi în ceea ce priveşte materia primă. Cu toate acestea, nu greşim cu nimic dacă spunem că, în momentul de faţă, lucrurile încă sunt în ceaţă, pe de o parte pentru că nu se ştie cu siguranţă când o să apară respectiva ordonanţă, iar pe de altă parte pentru că încă nu se ştie dacă există vreun mecanism care să permită ca majorarea costurilor estimate la proiectele europene să fie considerată eligibilă la finanţare şi să primească fonduri de la UE, dacă nu total, măcar pentru o parte din suma suplimentară.
Blocaj la Podul Înalt
Un alt proiect european propus de Primăria Ploieşti şi intrat în impas este cel care vizează modernizarea ieşirii spre Târgovişte, prin lărgirea la patru benzi a străzii Gheorghe Grigore Cantacuzino, plus amenajarea unui terminal multimodal în zona depoului de troleibuze. Aici, dincolo de problemele legate de materialele de construcţii, autorităţile recunosc că mai există o problemă, legată de faptul că pasajul de cale ferată de deasupra străzii se află în proprietatea statului, nu în cea a municipalităţii. „Trebuie spus de la bun început că, în ceea ce priveşte pasajul de cale ferată, aşa-zisul pod înalt, lucrările asupra lui sunt neeligibile, ca urmare a lipsei drepturilor reale la momentul semnării contractului de finanţare. Există soluţii oferite de proiectant. Ca soluţie, se poate «desprinde» podul de restul lucrării, iar restul lucrării se poate executa în timp, ca să ne încadrăm în termenul de la sfârşitul anului 2023, urmând ca lucrarea la pod să fie reluată. Există, de asemenea, demersuri făcute la Ministerul Transporturilor, cel care trebuie să ne transfere dreptul real asupra pasajului respectiv, am avut şi vom avea în continuare întâlniri cu cei de la Ministerul Transporturilor, care la rândul lor aşteaptă un aviz de la Ministerul Justiţiei”, a detaliat viceprimarul Ploieştiului, Daniel Nicodim.