SALUBRITATE PLOIEȘTI. Într-un amplu comunicat de presă transmis vineri, conducerea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară „Parteneriatul pentru Managementul Deșeurilor – Prahova” (ADI Deșeuri) încearcă să explice, din punctul său de vedere, cum a ajuns municipiul într-o nouă criză a gunoaielor. Comunicatul face referire la piedicile pe care Asociația le-ar fi întâmpinat pentru organizarea licitației în vederea contractării unui nou operator, dar totodată reclamă atitudinea CJ Prahova. Potrivit sursei amintite, contractul cu Bin Go „îşi produce efectele până la data de 15.04.2025, dată până la care trebuie desemnat noul operator”.
Comunicatul ADI Deșeuri:
„Asociaţia a întreprins toate demersurile necesare demarării procedurii de licitaţie pentru Serviciul de Delegare prin concesiune a gestiunii activităţii de colectare, transport şi transfer a deşeurilor municipale în Zonele 2 - Boldeşti Scaeni şi 6 - Valea Doftanei, fiind ştiut că pentru aceste zone încetează la data de 15 aprilie 2025 efectele contractului de delegare încheiat cu operatorul actual.
Doar pentru a exemplifica preocuparea în acest sens, arătam faptul că acţiunea de pregătire a procedurii a început la data de 29.03.2024, când a fost încheiat, în acest sens, contractul de consultanţă cu Stratos Management S.R.L .
Din păcate, putem afirma că lipsa de preocupare a unor UAT-uri din aceste două zone a dus la o prelungire constantă a tuturor termenelor de realizare a paşilor necesari desfăşurării mai rapide a acestei proceduri.
Astfel, la data de 14.05.2024, Asociaţia a solicitat U.A.T.-urilor implicate informaţii pentru întocmirea documentaţiei de atribuire, acordând un termen de 10 zile pentru transmiterea acestora.
Către U.A.T. Ploieşti, Asociaţia a transmis 4 (patru) solicitări prin care solicităm furnizarea informaţiilor mai sus menţionate.
Faţă de “tăcerea” acestora, la data de 14.06.2024, A.D.I. a revenit cu solicitarea de informaţii către UAT-urile care nu au transmis informaţiile solicitate, inclusiv către U.A.T. Ploieşti.
Abia la data de 17.09.2024, deci la mai bine de 4 luni de la lansarea solicitării de informaţii, Asociaţia a primit un ultim răspuns referitor la informaţiile necesare întocmirii documentaţiei de atribuire.
După numai două săptămâni de la primirea tuturor datelor, respectiv la data de 01.10.2024, A.D.I pune în transparentă decizională documentaţia de atribuire pentru 30 de zile lucrătoare (45 zile calendaristice), perioada în care au fost primite sugestii şi opinii din partea celor interesaţi (U.A.T.-uri, operatori), iar la data de 22.10.2024, documentaţia a fost transmisă către U.A.T.-uri.
După culegerea tuturor observaţiilor de la cei în drept să o facă, la data de 09.12.2024, Asociaţia a retransmis documentaţia către U.A.T.-uri spre aprobare, incluzând şi solicitările transmise de cei interesaţi, aceasta fiind varianta finală.
În continuare urmează o abordare a problemei din partea UAT-urilor “interesate” care ne scuteşte de orice comentarii: pentru aprobarea documentaţiei, conform Statutului, a fost convocata şedinţă A.G.A a asociaţiei pentru Zonele 2 şi 6, în dată de 18.12.2024, şedinţă la care niciun membru implicat nu a participat (!) pentru că la reconvocarea din data de 30.01.2025, să fie prezenţi 7 ( şapte) membri (!), evident insuficient pentru a avea cvorum.
În fine, abia la data de 05.02.2025, când se convoacă din nou A.G.A pentru Zonele 2 şi 6, având ca ordine de zi aprobarea documentaţiei, aceasta este aprobată prin Hotărârea nr. 2 din 05.02.2025, pentru ca, la data de 19.02.2025, documentaţia de licitaţie publică să fie transmisă către A.N.A.P, în vederea avizării acesteia.
Astfel, după cum se poate observa, aprobarea documentelor necesare demarării licitaţiei publice a întârziat încă 2 luni, iar aceasta nu din vina asociaţiei, ci din lipsă de cvorum a şedinţelor A.G.A. şi a lipsei de implicarea a unor UAT-uri care nu au comunicat la timp informaţiile solicitate, aspecte pe care nu le comentam, dar dorim să le aducem la cunoştinţa publicului.
2. În toată perioada avută în vedere de contestatarii publici ai activităţii noastre, ADI a desfăşurat o activitate impusă de buna organizare şi funcţionare a asociaţiei. Au fost convocate Adunări Generale la datele de 17.10.2024, 14.11.2024, 04.12.2024, 18.12.2024, 30.12.2024, 22.01.2025, 05.02.2025.
În acest sens a fost aleasă o nouă conducere a asociaţiei (contestată în instanţă de conducerea Consiliului Judeţean Prahova şi, ulterior, realeasă în aceeaşi componență), s-a aprobat prelungirea cu 90 de zile a contractului cu Societatea VITALIA SERVICII PENTRU MEDIU TRATAREA DEŞEURILOR S.R.L., au avut loc şedinţe ale Comitetului Director, inclusiv pentru analizarea cererilor de retragere din asociaţie formulată de unele UAT-uri, inclusiv Ploieşti, a fost aprobată în AGA realizarea unui AUDIT pentru a stabili condiţiile financiare ale retragerii din asociaţie etc.
Menţionăm în mod special faptul că la data de 22.01.2025 a fost convocată A.G.A având pe ordinea de zi discuţii cu privire la retragerea din A.D.I. a U.A.T Ploieşti, U.A.T Ariceştii Rahtivani, U.A.T Băicoi. La şedinţă nu a fost întrunit cvorumul necesar astfel încât nu a putut fi luată nicio decizie, problemă care este departe de a fi imputabila conducerii A.D.I..
Un alt subiect pe care dorim să îl prezentăm vizează relaţia instituţională cu Consiliul Judeţean Prahova, conducerea acestei instituţii manifestându-şi în mod vădit nemulţumirea faţă de funcţionarea asociaţiei, fiind solicitată, în mai multe rânduri, demisia întregii conduceri, în primul rând a celei executive.
VIDEO 🎦 SALUBRITATE PLOIEȘTI. Virgiliu Nanu, președintele CJ Prahova, reacție în criza deșeurilor: Este o criză artificială, creată de administrația locală a municipiului. Cer demisia coducerii ADI Deșeuri
Considerăm că o astfel de abordare este eminamente politică, partinică şi nu are la bază o fundamentare economico-financiară şi organizaţională care să justifice un asemenea demers, cu atât mai mult cu cât o abordare profesionistă ar fi presupus, în opinia noastră, o corectă şi completă informare prealabilă asupra situaţiei de fapt şi de drept, cât şi o cooperare cu asociaţia, aceasta cooperare lipsind cu desăvârşire în ultima perioadă.
Pentru ca opinia publică să înţeleagă în mod corect situaţia, vom arăta de la început faptul că, în mod practic, asociaţia noastră nu numai că nu a mai fost sprijinită în funcţionarea sa de către Consiliul Judeţean Prahova , dar a fost evacuată din sediul anterior aflat în proprietatea Consiliului Judeţean, funcţionând la acest moment într-un spaţiu luat în chirie. Deci, deşi suntem o asociaţie de interes public la nivel judeţean, în domenii extrem de sensibile cum sunt colectarea, tratarea şi depozitarea deşeurilor, sănătatea populaţiei şi protecţia mediului, nu ne-am putut păstra spaţiul deţinut de la înfiinţare, în Palatul Administrativ. În acest sens, notificaţi pentru evacuare în mai multe rânduri, am fost obligaţi să părăsim spaţiul anterior deţinut, notificarea de evacuare menţionând un termen ultimativ de 31.12.2024. Menţionăm că am solicitat reevaluarea situaţiei şi renunţarea la evacuare într-un număr de 3 (trei) adrese în care justificam importanța activităţii noastre. Cu toate acestea, nu s-a putut!
Consiliul Judeţean Prahova a “omis” în nenumărate rânduri să ne vireze în cont ajutorul financiar în valoare de 357.000.- lei aprobat prin HCJ nr. 70/20.03.2024 şi care urma să fie folosit pentru Documentaţia de atribuire a contractelor de delegare ce urmează a fi atribuite, respectiv: Zona 2 şi 6, Zona 1, depozit deşeuri autorizate. Abia la data de 16.12.2024, Consiliul Judeţean a solicitat rectificarea de buget a Asociaţiei pentru virarea sumei. Asociaţia a rectificat bugetul prin Hotărârea AGA nr. 17/18.12.2024.
Consiliul Judeţean Prahova nu a răspuns la cele două solicitări ale noastre de a ne fi comunicate sumele ce ar trebui să fie plătite de U.A.T Ploieşti în cazul retragerii din Asociaţie, necolaborând sub nicio formă la rezolvarea acestei probleme care a creat tensiune socială şi a generat probleme majore în municipiul Ploieşti.
În data de 20.01.2025, A.D.I solicita Consiliului Judeţean dotarea cu containere speciale pentru colectarea separată a textilelor, conform O.U.G 92/2021, deoarece Consiliul Judeţean este beneficiarul F.I.I.D., constituit din redevenţa plătită de operatorii delegaţi de către A.D.I.. Până la acest moment, problema nu s-a rezolvat.
Spre deosebire de punctul de vedere exprimat de către conducerea Consiliului Judeţean Prahova, prin care ni se reproşa activitatea de comunicare permanentă cu instituţiile de reglementare, noi am considerat că este normal să porţi corespondența cu instituţiile abilitate în domeniu de reglementare (A.N.R.S.C, A.P.M, G.N.M, M.I.P.E etc), scopul acestor corespondențe vizând respectarea prevederilor legale şi a condiţiilor impuse de lege (incluzând informarea acestora). A aprecia în sens invers este un demers care considerăm că nu are nimic în comun cu profesionalismul în actul de conducere şi în cel organizatoric.
În ceea ce priveşte valabilitatea “Contractului de delegare prin concesiune a gestiunii activităţii de colectare, transport şi transfer a deşeurilor municipale în zonele 2 Boldești-Scăeni şi 6 Valea Doftanei“ cu privire la care, în spaţiul public s-a făcut referire:
Precizăm faptul că în acest moment operatorul prestează activitatea de colectare, transport şi transfer a deşeurilor municipale în baza art. 50 din contract, pentru o perioadă de 90 de zile, perioadă stabilită contractual în beneficiul UAT-urilor din chiar momentul semnării contractului. În acest context, dezavuăm orice informaţie apărută în spaţiul public privind o prelungire a contractului încheiat cu operatorul pentru zonele 2 şi 6.
Contractul mai sus menţionat a fost încheiat la data de 13.09.2016, pentru o perioadă de 8 ani, cu începere a activităţii după perioada de mobilizare, respectiv la data de 01.01.2016, iar prin actul adiţional nr. 1/1.11.2016 perioada de mobilizare s-a extins până la data de 15.01.2017. Astfel, prestarea efectivă şi implicit contractul a început la data de 15.01.2017.
În vederea respectării prevederilor art. 50 din contract, respectiv art. 33 alin. 3 din Legea nr. 51/2006, contractul îşi produce efectele până la data de 15.04.2025, dată până la care trebuie desemnat noul operator.
Facem precizarea că prin actul adiţional încheiat la data de 10.02.2025, despre care Primăria Municipiului Ploieşti a tot făcut vorbire, s-a realizat doar modificarea denumirii societăţii United Waste Solutions SRL ca urmare a schimbării de denumire din United Waste Solutions SRL în BIN GO SOLUTIONS SRL, restul condiţiilor contractuale rămânând neschimbate. Această modificare s-a făcut pentru punerea în acord, potrivit legii fiscale, a identităţii dintre executantul serviciilor şi cel care facturează aceste servicii, nefiind o opţiune, ci o obligaţie legală.
Faţă de cele mai sus arătate, apreciem că asociaţia este ţinta unor atacuri vădit nefondate şi solicităm încetarea imediată a activităţilor de denigrare publică a organizaţiei şi a conducerii acesteia. Permanenta solicitare a demisiilor conducerii din partea unor actori administrativi constanţi nu face decât să demonstreze că, prin respectarea legii şi a statutului, am cauzat un deranj major la nivel politic.
Ca atare, credem în misiunea organizaţiei noastre şi suntem dispuşi, în continuare, la realizarea unei activităţi benefice membrilor asociaţiei, în conformitate cu normele statutare şi cu legea. Nu putem, însă, fi de acord cu denigrările gratuite, generate de neîndeplinirea unor obiective personale ale celor care în mod nejustificat ne critică, făcând asta deja cu titlu de obişnuinţă.
Conducerea
Asociației de Dezvoltare Intercomunitară
Parteneriatul pentru Managementul Deșeurilor – Prahova’’

