Un bilanţ detaliat transmis de Hidro Prahova la solicitarea Consiliului Judeţean arată că operatorul regional de alimentare cu apă din judeţ înregistrează oficial pierderi de aproape 50% pe sistemul distribuţie, ceea ce, automat, se reflectă în facturile clienţilor! Conducerea dă vina pe vechimea reţelelor.
Odată cu începerea noului mandat, reprezentanţii Consiliului Judeţean Prahova au arătat o atenţie sporită faţă de societăţile deţinute de instituţie sau structurile subordonate, ceea ce a făcut ca Hidro Prahova să apară, în unele cazuri chiar săptămână de săptămână, în câte un nou scandal. Cel mai recent a apărut după ce aleşii judeţeni au descoperit că operatorul regional de alimentare cu apă raportează pierderi pe reţea de aproape 50%. Cu alte cuvinte, din toată cantitatea transportată pe conducte în decursul unui an, jumătate dispare. În plus, 4% din clienţi nu sunt contorizaţi, ba chiar în localităţile urbane ponderea neacoperită este de 6%. Automat, aceste lucruri se reflectă în facturi. Este evident că, în modul de fundamentare a unui tarif, pe lângă materia primă există şi alte costuri, de la acoperirea salariilor şi taxelor până la provizioane, comisioane, reparaţii, investiţii, alte costuri de exploatare şi eventual profitul, aşa cum se ştie şi că un sistem de alimentare cu apă nu poate să funcţioneze fără pierderi, însă este la fel de evident că o pierdere atât de mare va ajunge să aibă un impact consistent asupra tarifului practicat pentru populaţie şi pentru clienţii noncasnici.
Culmea e că lucrurile se prezintă în cea mai bună situaţie din ultima perioadă. Dacă, în anii trecuţi, Hidro raporta pierderi de 50,85% sau 50,61%, în 2020, ultimul an analizat, acestea au scăzut până la 47,68%. Informaţiile apar într-o informare de 65 de pagini pe care conducerea Hidro a transmis-o în urma solicitărilor primite din partea reprezentanţilor Consiliului Judeţean, acţionarul majoritar al societăţii. Interesant este că în răspunsul formulat la întrebările unui consilier se spune că această valoare se referă doar la reţeaua de distribuţie, în timp ce într-un tabel mai spre finalul raportului scrie că ar fi vorba despre pierderile atât pe reţeaua de distribuţie, cât şi pe cea de transport. Mai trebuie notat că aceasta este situaţia raportată oficial, unele surse neoficiale dând de înţeles că, în realitate, cifrele sunt mult mai alarmante.
Cheltuieli mai mari
Situaţia a fost dezbătută de autorităţi în şedinţa de săptămâna trecută a CJ Prahova, când mai mulţi consilieri şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la situaţia de la Hidro. Consilierul Mihai Apostolache a atras atenţia că pierderile de apă de pe reţea se reflectă atât în facturi, cât şi în cheltuielile cu energia electrică suportate de operator, pentru că, practic, acolo unde nu se merge în sistem gravitaţional, Hidro e nevoită să întrebuinţeze suplimentar staţiile de pompare, ca să compenseze şi pentru apa care se pierde. „Aceste pierderi sunt de foarte mult timp, ştim foarte bine că ele se regăsesc în factura consumatorilor, indiferent că sunt persoane fizice sau juridice. Ar trebui intervenit pe aceste zone cât se poate de repede. În privinţa consumului de energie, şi aici este un lucru la care ar trebui să reflectăm, pentru că este destul de ridicat, poate că este nevoie de o regândire pe anumite zone, poate renunţăm în anumite situaţii, dacă vorbim de apa potabilă, la pompare şi ne gândim un pic să avem un sistem prin cădere, atunci automat şi costurile s-ar reduce, la fel şi în ceea ce priveşte zona de canalizare. Sunt localităţi în judeţ unde oamenii, în timpul verii, se plâng că nu există un debit corespunzător. Înţeleg că se lucrează la remedierea acestei situaţii, dar vă solicit, în numele cetăţenilor din aceste localităţi, să găsim cât se poate de repede o rezolvare, pentru că vorbim de ani de zile în care regăsim această situaţie şi de fiecare dată apar scuze, dar niciodată rezolvări. Am pus şi problema contorizării şi văd că procentul de contorizare a ajuns la 96,30. Mă aşteptam în anul 2020 să avem 99%, cred că ar trebui să lucrăm mai mult pe această componentă, pentru că văd că de la un an la altul creştem cu 1-1,5%, nu mi se pare normal să nu reuşim să contorizăm toţi consumatorii. Pe baza răspunsului primit de la Hidro Prahova, am făcut şi câteva propuneri de îmbunătăţire a activităţii, pentru că aşa consider că trebuie să lucrăm”, a transmis consilierul judeţean Mihai Apostolache, de la Partidul Prahova în Acţiune.
„Ceea ce pe mine, personal, m-a impresionat a fost faptul că, în ciuda unor niveluri uşor descurajatoare vizavi de calitatea executivului din Hidro Prahova, totuşi rezultatele conform raportului de activitate şi bilanţurilor prezentate sunt foarte bune. Eu i-aş sugera noului CA să facă neapărat o evaluare a personalului executiv, pentru că, din nefericire, nu doar la Hidro, numărul celor competenţi e într-o dinamică îngrijorătoare de scădere”, a intervenit consilierul ALDE Emil Calotă, amintind că mandatul actualului Consiliu de Administraţie expiră în luna mai.
„Ne încadrăm bine”
„Nu se poate discuta de aceste pierderi punctual. Hidro Prahova are în administrare 700 de kilometri de reţea de apă, din care 400 de distribuţie şi 270 de aducţiune. Toate reţelele sunt preluate în administrare de la unităţile administrativ-teritoriale, 80% sunt vechi. S-au făcut investiţii, se fac”, a declarat directorul Hidro Prahova, Adrian Semcu.
Directorul societăţii a mai declarat că, raportat la alţi operatori din ţară, Hidro stă „bine” din punctul său de vedere: „Există statistici la Asociaţia Română a Apei, fiecare judeţ are pierderile adecvate. Ne încadrăm bine din punctul statisticii operatorilor din ţară. Nimic nu este perfect. Societatea a fost înfiinţată cu un scop, de atragere a fondurilor europene, de schimbare a tuturor reţelelor de apă şi de canalizare, plus extindere, pentru a ne conforma în Uniunea Europeană. N-am reuşit să schimbăm peste tot, dacă vreţi vă dau un exemplu foarte elocvent: în Câmpina trebuie schimbată toată reţeaua de apă, e din 1956, pierderile sunt foarte mari. E de la situaţie la situaţie, e şi în funcţie de sursa de apă”.
„Dacă ar scădea pierderile ar putea să scadă şi preţul. Domnule Semcu, această valoare consideraţi că se încadrează în standarde? Aşa, din ce ne mai pricepem şi noi, o pierdere rezonabilă ar fi pe la 10-15%, nu la 50%. Şi atunci oamenii ajungă să plătească în plus pentru pierderi”, i-a atras atenţia preşedintele Consiliului Judeţean Prahova, Iulian Dumitrescu.
„Consider inacceptabil din partea Consiliului de Administraţie ca în patru ani de zile să avem ca indicator reducerea pierderilor de la 50,61% în 2017 la 47,68% în 2020. Pierderile se repară prin investiţii în sistem. Consideraţi că la momentul 2018 a fost mai importantă investiţia de aproximativ 800.000 de euro într-un sediu în loc să investim în dezvoltarea reţelei şi reducerea pierderilor?”, a transmis şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Dumitru Tudone, anunţând că va propune un proiect de hotărâre pentru diminuare numărului de membri în Consiliul de Administraţie al societăţii, de la şapte la cinci persoane.