Fiecare ciclu de finanţare de la UE cu problemele lui! Acum, Primăria Ploieşti e somată de ADR Sud Muntenia să înceapă mai repede proiectele de mobilitate urbană, dar susţine că după majorarea preţurilor materialelor de construcţii nu mai sunt firme interesate de lucrări. Proiecte începute târziu şi obstacole au existat şi în precedenta sesiune de finanţare de la Uniunea Europeană, când s-a ajuns şi la depăşiri de termene. În rubrica dedicată rememorării unor articole importante publicate de-a lungul anilor în ediţia tipărită „Telegrama” scoatem astăzi la lumină o analiză făcută în 2015, cu privire la proiectele de atunci, venită în contextul în care, în urmă cu fix şase ani, conducerea Primăriei Ploieşti de la acel moment lua decizia fricoasă de a sista, în plină vară, lucrările la liniile de tramvai de pe traseul 102, de teama unei eventuale anchete DNA.
„Se pare că viitorul control ANRMAP și interesul arătat de către procurorii anticorupție față de contractele pe fonduri europene i-au speriat pe cei din executivul Primăriei. Acum nu mai plătesc devize perfect îndreptățite”, scriam în urmă cu şase ani, cu referire la proiectul de 45,8 milioane de lei pentru refacerea căii de rulare pe Şoseaua Vestului şi strada Libertăţii, dar şi la alte proiecte europene care la rândul lor întâmpinau întârzieri la plată, precum cel pentru construirea pasajului Mărăşeşti. Sistarea lucrările la liniile de tramvai de pe traseul 102, dispusă în urmă cu fix şase ani, a costat Ploieştiul aproape trei luni, fix într-o perioadă călduroasă, când proiectul putea să avanseze lejer, dar şi probabil câteva milioane de lei, în condiţiile în care proiectele neîncheiate la 31 decembrie 2015 n-au mai primit fonduri europene pentru finalizarea lucrărilor. Iată articolele pe care le publicam în ediţia tipărită din 10 august 2015:
Lucrările la liniile de tramvai pe Șoseaua Vestului au fost sistate oficial
Un contract numit „dorinţă“
După promisiuni sforăitoare ale primarului interimar al Ploieştiului privind finalizarea la termen a tuturor lucrărilor la liniile de tramvai, iată că realitatea crudă şi incompetenţa s-au impus şi au blocat unul din cele mai importante şantiere.
Acum este clar, lucrările la liniile de tramvai nu vor mai putea fi finalizate până pe 31 decembrie 2015. Firmele constructoare tocmai au primit dispoziție din partea Primăriei Ploiești de sistare a lucrărilor pe tronsonul 102/2 de pe Șoseaua Vestului, până la Gara de Vest, şi de conservare.
Decizia adresată firmei Tancrad, unul dintre cei doi constructori de pe tronsonul respectiv, este semnată de către Mariana Stoichiță, intitulată manager de proiect, și este aprobată de către viceprimarul cu atribuții de primar, Iulian Teodorescu.
În adresă se precizează că sistarea va dura până la „soluționarea situației juridice a contractului de către personalul de specialitate din cadrul Primăriei Municipiului Ploiești – Direcția Administrație Publică, Juridic – Contencios Achiziții Publice Contracte“.
Valoarea contractului este de 45,8 milioane lei, însă reprezentanții celor două firme afirmă că nu au primit niciun ban de la începutul lucrării pe acest tronson.
Înțelegerea pentru acest sector al căii de rulare a tramvaiului, cuprins între intersecţia Bulevardului Republicii cu Şoseaua Vestului şi Gara de Vest, a fost semnat în septembrie 2014 şi prevedea reabilitarea căii de rulare, realizarea de peroane şi reasfaltarea străzilor de pe traseul şinelor de tramvai pe o distanţă de 6,9 km. Câştigătorul contractului la acel moment a fost asocierea a trei firme SC Tancrad SRL – Dorsalve SRL – SC RBX Tudan Electric. Între timp ultima societate a intrat în faliment şi s-a desfiinţat, iar celelalte două rămase au fost nevoite să acopere golul rămas.
Tot reprezentanţi au firmelor constructoare se plâng că nici la lucrarea de construcţie a pasarelei peste calea ferată din vestul oraşului Primăria nu a decontat vreun ban. Lucrările însă nu s-au oprit, ci au ajuns la un stadiul de 30% . Constructorul s-a apucat să toarne deja două pile de susţinere între şinele de tren.
Se pare că viitorul control ANRMAP și interesul arătat de către procurorii anticorupție față de contractele pe fonduri europene i-au speriat pe cei din executivul Primăriei. Acum nu mai plătesc devize perfect îndreptățite.
Surse din cadrul Primăriei Ploieşti afirmă că blocarea deconturilor s-a produs de la Bucureşti la Ministerul Dezvoltării care nu a mai virat din banii europeni în contul Primăriei. Acestea arată că destule piedici birocratice sunt întâmpinate atât din partea Ministerului dar şi din partea Agenţiei de Dezvoltare Sud-Muntenia. Mai nou, se pare că şi DNA a intrat pe fir a cerut tot felul de copii după contracte, iar acum s-a găsit şi ANRMAP să facă control.
Să fie vorba de incompetenţa celor din Primăria Ploieşti care nu au urmărit lucrările şi nu au făcut corect documentaţia ori cei de la ADR şi Ministerul Dezvoltării sunt cârcotaşi şi bagă beţe în roate?! Câte puţin din toate, la stilul haotic din administraţie, la plăcerea masochistă a celor din administraţia centrală de a se acoperi de hârtii, toate variantele par viabile.
(Articol semnat de Alex Policală şi publicat în ediţia tipărită "Telegrama" din 10 august 2015)
Motiv de panică în Primăria Ploiești
Contractele pe fonduri europene sunt luate la bani mărunți
Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) şi-au anunţat vizita la sediul Primăriei Ploieşti. Inspectorii vor verifica contractele pe fonduri europene la lucrările privind reabilitarea liniilor de tramvai, reconstrucţia Hipodromului şi amenajarea Parcului Municipal Vest. Acţiunea începe astăzi și se anunță o operațiune de durată.
Verificarea pare că ar fi legată de o solicitare mai veche a procurorilor anti-corupţie, interesaţi să afle modul în care au fost câştigate şi încheiate aceste contracte pe bani europeni.
Contractul 102 etapa 1. În ianuarie 2014 a fost semnat contractul de execuție pentru reabilitarea traseului tramvaiului comun 101/102 între Spitalul Judeţean- intersecţie Republicii. Câștigătorul licitației a fost Asocierea: SC Mari Vila Com SRL + SC Leonhard Weiss + SC Aquila Construct SRL + SC ELCO Bucuresti SRL, având un preț ofertat de 30.673.401,46 lei și durata de execuție de 15 luni de la data semnării. Obiectul contractului presupune realizarea lucrărilor de modernizare a liniei de tramvai pe o lungime de 4,55 km. Procedura de atribuire a debutat în 5 iunie 2013, prin deschiderea ofertelor, iar la licitație au participat 11 ofertanți, însumând un număr de 47 societăți în asociere, subcontractanți și terți susținători. Procedura adoptată pentru atribuirea acestui contract a fost licitaţia deschisă, criteriul de atribuire fiind „preţul cel mai scăzut“.
Contractul 101 - etapa a II-a. În martie 2014 , primarul de atunci al Ploieştiului, Iulian Bădescu, a semnat al doilea contract de execuţie a lucrărilor pentru reabilitarea şi modernizarea căii de rulare a tramvaiului 101 – etapa a II-a, tronsonul de 5,8 km între strada Gheorghe Doja, de la BCR până la Gara de Sud. Câştigătoare a fost desemnată asocierea de firme SC Delta ACM 93 SRL – SC Martin Rose Romania SRL – Martin Rose GmbH&Co.KG - Elektroline a.s., cu un preţ ofertat de 42.533.751,25 de lei fără TVA. Durată de execuţie a lucrărilor este de 15 luni de la data semnării contractului.
Contractul 101 etapa 1. În iunie 2014 a fost semnat contractul de execuţie pentru reabilitarea traseului tramvaiului 101 - etapa I. Lucrările de modernizare vizează o lungime de 3,32 km cale simplă de rulare, între Bulevardul Republicii (intersecţia cu Şoseaua Nordului) şi BCR. Valoarea contractului este de 19.703.407,54 lei fără TVA, iar termenul de execuţie a lucrărilor este de 12 luni. Câştigătorul licitaţiei de atribuire a contractului de lucrări este Asocierea S.C. Tancrad S.R.L – Dorsalve SRL – S.C. Virgfan SRL.
Contractul 102 - etapa a II-a. În septembrie 2014, primarul Ploieştiului a semnat contractul de execuţie lucrări pentru proiectul 102 - etapa II: Intersecție Republicii – Gara de Vest. Lucrările de modernizare a infrastructurii de transport public vizează o lungime de 6,9 km cale simplă de rulare. Valoarea contractului este de 45.828.003,71 lei fără TVA, (10,4 milioane de euro), iar termenul de execuţie a lucrărilor este de 12 luni. Contractul a fost încheiat, în urma licitației, de Asocierea SC Tancrad SRL – Dorsalve SRL – RBX Tudan Electric SRL , lider al lucrărilor fiind Tancrad SRL.
Hipodromul. În noiembrie 2014 a fost semnat contractul de execuție a lucrărilor pentru proiectul privind modernizarea și extinderea hipodromului. Valoarea contractului este de 53.625.346 lei lei fără TVA, iar termenul de execuție a lucrărilor este de 12 luni. Proiectul include demolarea construcţiilor existente şi reconstruirea lor precum şi modernizarea pistei de trap, realizarea unei piste de galop, construirea a şapte grajduri, a trei parcări, a unor hangare pentru furaje şi pentru deşeuri, a unei clădiri administrative, realizarea unor ronduri de mers şi a unor drumuri de acces. Lucrarea este realizată de SC Construcții Erbașu SA şi SC Total Strada SRL.
Parcul Municipal Vest . În august 2014 a fost semnat contractul de finanţare pentru proiectul Parcului Municipal Ploieşti, inclusiv a căilor de acces şi a reţelelor edilitare. Câştigătorul licitaţiei este Asocierea SC Construcţii Erbaşu SA – SC Pepiniera De Val D'YERRES DEUX SRL – SC Drufec Cons CF SRL, datotiră ofertei de 49.370.346 lei, fără TVA. Proiectul are o durată de realizare de 18 luni. Valoarea totală a proiectului este de 93.684.950 lei, acesta realizându-se în cadrul Programului Operațional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1 – Sprijinirea dezvoltării durabile a orașelor – Pol urban de creștere, Domeniul de intervenție 1.1 – Planuri integrate de dezvoltare urbană. Proiectul este inclus în Planul Integrat de Dezvoltare a Polului de Creștere Ploiești-Prahova. Din valoarea totală a proiectului, Uniunea Europeană acoperă 72.183.509,15 lei, bugetul local al Ploieștiului urmând să participe cu suma de 1.443.670, 18 lei. Terenul pe care se va realizare investiţia are o suprafaţă de 13.569 mp şi se află în zona de Vest a municipiului, între Centura de Vest şi Gara de Vest.
Prin prisma recenteler informații, oricare dintre aceste investiții, sau poate chiar toate, ajung sub un imens semn de întrebare. Gurile rele spun de multă vreme că era doar o chestiune de timp până când vor ieși la iveală nereguli. Acum, verificările derulate la Ploiești fie vor pune capăt oricărui secnariu de acest fel, fie vor scoate la iveală alte surprize bine ascunse în înțelegerile încheiate de administrația locală.
(Articol semnat de Alex Policală şi publicat în ediţia tipărită "Telegrama" din 10 august 2015)