Pe 10 septembrie 2013, adică exact cu opt ani în urmă, s-a dat startul lucrărilor la primul sens giratoriu suspendat din România, realizat la ieşirea din Ploieşti spre Păuleşti, în baza unui proiect european derulat de Consiliul Judeţean Prahova.
Giratoriul, care a costat aproape 18 milioane de euro la momentul respectiv, a fost primul şi, din câte vedem, încă rămâne singurul de acest gen din România, abia recent fiind anunţate planuri pentru o investiţie similară pe Centura Bucureştiului. El a fost realizat la ieşirea din Ploieşti pe lângă Spitalul Judeţean de Urgenţă, la intersecţia dintre Drumul Judeţean 102 şi Drumul Naţional 1B, într-o zonă care până atunci era renumită pentru accidentele rutiere deosebit de grave care aveau loc aici pe fondul vitezei şi neacordării de prioritate, mai ales că deveniseră tot mai frecvente momentele în care sistemul de semaforizare ceda. Lucrările, îngreunate la un moment dat de nişte neînţelegeri între antreprenorul general şi subcontractanţi, au durat aproape trei ani, inaugurarea giratoriului având loc la finalul lunii mai a lui 2016, coincidenţă sau nu fix înainte de alegerile locale. Astăzi, la opt ani de la prima cupă de excavator de aici, sensul giratoriu suspendat se dovedeşte o investiţie reuşită, cu o contribuţie decisivă mai ales pentru reducerea numărului de accidente în zonă, dar şi pentru fluidizarea traficului la ieşirea din Ploieşti spre Păuleşti şi Valea Slănicului, dar şi pentru relaţia spre Valea Teleajenului, respectiv spre Valea Prahovei.
„Telegrama” a publicat în ediţia online, în urmă cu opt ani, o amplă galerie foto şi video de la începere lucrărilor, urmată de un articol apărut pe 11 septembrie 2013 în ediţia tipărită şi pe care îl redăm integral mai jos:
Primul sens giratoriu suspendat se construieşte lângă Ploieşti
Au început lucrările la ieşirea spre Păuleşti
Constructorii au demarat, marţi, lucrările la primul sens giratoriu suspendat din România, care va fi ridicat la marginea Ploieştiului, la ieşirea spre Păuleşti, peste DN 1B. Lucrările sunt finanţate din fonduri europene şi au un termen de doi ani.
Consiliul Judeţean Prahova a anunţat, ieri, începerea lucrărilor la sensul giratoriu care va fi realizat la marginea municipiului Ploieşti, la ieşirea spre Păuleşti, la intersecţia dintre DN 1B şi Drumul Judeţean 102, care vine de la Spitalul de Urgenţă. Obiectivul acestui proiect este descongestionarea traficului rutier, în condiţiile în care zona este una tranzitată zilnic de mii de autoturisme şi maşini de mare tonaj. Mai mult, cei care circulă des pe aici ştiu că ieşirea din Ploieşti spre Valea Teleajenului sau Valea Slănicului se face foarte dificil prin această intersecţie, mai ales la orele de vârf sau când „pică” semafoarele.
Ca un element de noutate, proiectanţii au ales varianta unei supratraversări, cu bretele de legătură, acesta urmând să fie primul sens giratoriu suspendat din România.
Proiectul a fost depus în cadrul Polului de Dezvoltare şi a primit finanţare din partea Uniunii Europene. Valoarea totală este de 78,6 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 18 milioane de euro, din care asitenţa nerambursabilă de la UE şi de la bugetul de stat acoperă aproape 75,6 milioane de lei. Contractul de finanţare a fost semnat în luna ianuarie, iar termenul de finalizare a proiectului este de 24 de luni, din momentul parafării actelor.
Unul dintre primele obiective ale constructorilor, în momentul de faţă, este „relocarea” reţelelor de comunicaţii şi a conductelor aflate în apropiere.
Concurs pentru „botez”
Prezent, ieri, la începerea lucrărilor, preşedintele Consiliului Judeţean Prahova, Mircea Cosma, i-a anunţat pe constructori că-şi va face un obicei din a veni, dimineaţă de dimineaţă, pe şantier. Că doar nu degeaba e vorba aceea cu ochiul stăpânului... Preşedintele CJ a anunţat şi că va lansa un concurs, pentru găsirea unui nume pentru noul pasaj rutier. „Toate contestaţiile au fost rezolvate, toate lucrurile care ţin de birocraţia Uniunii Europene au fost depăşite, iar astăzi începe construcţia acestui pasaj, unicat în România. Este o intersecţie majoră, cu un drum naţional, o lucrare de aproape 20 de milioane de euro, din care UE contribuie la cheltuielile eligibile cu 80%, Guvernul României cu 18%, iar Consiliul Judeţean cu 2%, plus TVA-ul şi cheltuielile neeligibile. Este dedicată celor care şi-au pierdut viaţa pentru a crea România Mare în 1918. Voi face un concurs cu tineretul, să vedem ce nume istoric vrea să-i pună acestui pasaj”, a declarat, ieri, Mircea Cosma.
(Articol semnat de Alex Călinoiu şi publicat în ediţia tipărită „Telegrama” din 11 septembrie 2013)