„Telegrama” a lansat o nouă rubrică, în care ne amintim de o parte dintre articolele importante publicate de-a lungul timpului în ediţia tipărită. În urmă cu fix opt ani, pe 1 martie 2013, deschideam ziarul cu un articol despre situaţia de la acea vreme a autospecialelor de intervenţie din dotarea ISU Prahova, îmbunătăţită între timp, însă probabil că nu în ritmul dorit de cei mai mulţi.
„Câteva autospeciale cu spumă primite în ultimii ani nu pot spăla ruşinea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, care are în dotare maşini mai degrabă adecvate pentru casare decât pentru intervenţii rapide. Lăsaţi să aştepte alocări de fonduri de la centru, pompierii prahoveni merită tot respectul, în condiţiile în care îşi riscă viaţa folosind utilaje învechite”, scriam noi în urmă cu opt ani. La acel moment, cea mai veche autospecială aflată în uz data din 1976. Iată articolul integral:
Parcul auto al pompierilor, învechit în proporție de 70%
» Situație de-a dreptul incredibilă la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Prahova! Oamenii care își riscă zilnic viețile pentru a-și salva semenii și bunurile acestora din fel și fel de situații de urgență își fac datoria cu ajutorul unor rable. Peste trei sferturi din autospecialele pompierilor prahoveni, menite să asigure transportul și intervenția în situaţii de urgenţă, sunt „vechi de când lumea”.
V-ați închipuit vreodată care ar fi urmările unui incendiu izbucnic într-un cartier plin de case dacă mașinile de pompieri n-ar ajunge la timp la intervenție? Ei bine, situația aceasta, extrem de periculoasă pentru siguranța prahovenilor, nu este ceva de domeniul ficțiunii. Într-o pondere îngrijorător de mare, autospecialele Inspectoratului pentru Situații de Urgență Prahova au norma de utilizare depăşită. Astfel, într-un viitor nu foarte îndepărtat, dacă interesul statului pentru dotările pompierilor și SMURD-ului nu va crește, cu siguranță ne putem aştepta la incidente de genul celui amintit anterior.
Motivul? Ei bine, teoretic, o mașină de pompieri are o durată medie de viață, în care funcționează la parametri normali, în așa fel încât intervențiile să fie desfășurate în condiții optime, de circa 20 de ani. Practic, la nivelul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Șerban Cantacuzino” Prahova, din totalul de 43 de auspeciale sau mașini de lucru pentru stingerea incendiilor aflate în stare de funcționare, circa 70% sunt în circulație și intervin la incedii și alte pericole de mai bine de 20 de ani. Problema este cu atât mai gravă cu cât, după 1989, investițiile statului român în ceea ce privește dotările salvatorilor de vieți au fost lăsate undeva la finalul listei de priorități.
„În ultimii doi ani, în custodia inspectoratului nostru au intrat cinci autospeciale pentru stingerea incendiilor. Cele mai performante autoutilitare, două la număr, au fost achiziţionate în anul 2011, iar cea mai veche autoutilitară pentru intervenții aflată în uz datează din anul 1976”, ne-a declarat Marina Dinu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Șerban Cantacuzino” Prahova. Singura investiție concretă pentru anul 2013 în ceea ce privește dotările ISU Prahova vine din partea Consiliului Județean Prahova care, la finalul anului trecut, a anunțat că urmează să achizționeze o autospecială cu șenile pentru intervențiile pompierilor prahoveni în caz de drumuri blocate.
Conform bilanțului pe anul trecut al instituției, structurile specializate din cadrul ISU au participat la nu mai puțin de 10.707 situații de urgență, media zilnică de intervenții fiind de 29, incluzând aici atât intervențiile pompierilor cât și cele ale SMURD.
(Din arhiva Telegrama, articol semnat de Ciprian Pap şi publicat în ediţia tipărită din 1 martie 2013)
În aceeaşi ediţie, mai vorbeam despre cazul unui poliţist prahovean ajuns în vizorul DIICOT după ce ar fi fost clientul unor prostituate minore sau despre facturile de 3,4 milioane de lei ale Primăriei Ploieşti pentru iluminatul festiv din iarna 2012-2013.