Încheiem luna dedicată mobilităţii urbane în rubrica de sugestii administrative cu o discuţie despre benzile de preselecţie din mai multe intersecţii importante din Ploieşti, despre modul în care intrarea pe aceste benzi este blocată şi despre variantele de fluidizare a traficului.
În marile oraşe europene, ţintele în materie de mobilitate urbană vizează de regulă descurajarea folosirii maşinilor personale şi încurajarea transportului public. În România, în parte din cauza comodităţii proverbiale a şoferilor, în parte din cauza decalajului faţă de obiceiurile occidentale, mai avem de aşteptat până să ajungem să vorbim despre o reducere a numărului de maşini. Ba, mai mult, tendinţa actuală este de creştere, iar asta scoate în evidenţă, din ce în ce mai clar, problemele infrastructurii rutiere. În Ploieşti, reţeaua stradală este în mare măsură aceeaşi din anii '50 şi '60, cu puţine modificări survenite prin anii '90 sau din 2000 încoace. În ultimii 30 de ani au fost puţine lărgiri de străzi, amenajări de străzi noi sau măcar introduceri de sensuri unice. Automat, la o reţea stradală învechită şi un număr tot mai mare de participanţi la trafic, ambuteiajele sunt tot mai frecvente. Asta explică şi de ce, în multe intersecţii importante din municipiu, accesul la benzile de preselecţie ajunge să fie blocat, mai ales la orele de vârf. Să luăm exemplul intersecţiei dintre Şoseaua Vestului (culmea, arteră modernizată relativ recent, din fonduri europene) şi Gheorghe Grigore Cantacuzino! Dacă vrei să faci dreapta, indiferent că vii dinspre Gara de Vest sau dinspre Spitalul Judeţean, eşti nevoit să aştepţi după un lung şir de maşini, cu toate că, în teorie, ai o bandă dedicată (Primele trei fotografii din galeria foto sunt făcute luni dimineaţă şi arată cum banda de dreapta e blocată de maşinile care merg înainte). La orele de vârf, când coada se întinde până spre strada Cosminele, nu e neobişnuit să prinzi de vreo trei sau patru ori semaforul pe roşu până să apuci să virezi la dreapta. Ca să nu-şi irosească tinereţea stând la coadă, şoferii care cunosc zona aleg de multe ori o scurtătură, pe lângă poarta Inspectoratului de Jandarmi, însă cu riscul unor amenzi, în contextul în care pe aleea respectivă a fost montat un indicator care permite accesul doar pentru riverani. O soluţie pentru fluidizarea traficului ar fi prelungirea benzii de dreapta, chiar şi cu riscul sacrificării câtorva locuri de parcare sau a câtorva metri de spaţiu verde. Nu departe de această zonă, aceeaşi problemă apare la intersecţia străzii Marăşeşti cu Padina, respectiv Cosminele. La orele de vârf, accesul pe banda de preselecţie spre stânga e blocat de maşinile care merg înainte, situaţie care ar putea fi rezolvată în parte cu prelungirea benzii respective, în parte printr-o atenţie mai mare faţă de maşinile parcate pe prima bană de a sensului de mers spre centru.
Tot pe Mărăşeşti mai apare o intersecţie cu probleme din acest punct de vedere, cea cu strada Eroilor, stradă unde configuraţia rutieră actuală prevede o bandă pentru direcţia înainte şi, în ultimii metri dinaintea semaforului, una pentru virajul la stângă (Fotografiile 4, 5 şi 6, făcute zilele trecute). Asta înseamnă, din nou, că şoferii care vin din spate, cu intenţia să vireze la stânga, au două opţiuni, ambele neplăcute: fie să stea în coloană, practic la o coadă care nu e a lor, până se "deschide" banda pentru stânga, în contextul în care vin pe Eroilor îşi continuă deplasarea înainte, pe Torcători, fie, a doua variantă, să depăşească toată coloana care merge înainte ca să ajungă la banda de stânga, adesea goală sau cu două-trei maşini, însă din nou cu riscul de a comite o contravenţie care ar putea fi sancţionată drastic dacă se nimereşte să fie vreun echipaj de Poliţie prin zonă. Spaţiu există pentru o lărgire a străzii, dar s-ar putea ca aceasta să nu fie tocmai pe placul locatarilor din blocul învecinat, care nu au multe alte locuri de parcare.
{cwgallery}
Campania „Se poate!” continuă zilele viitoare cu noi exemple, idei şi soluţii creative. Urmăreşte în continuare Telegrama.ro! Ne poţi ajuta şi lăsându-ne comentarii aici sau pe pagina de Facebook a redacţiei şi distribuind acest articol dacă ţi-a plăcut.