Nicio primărie nu a accesat programul Guvernului pentru plata însoțitorilor și a asistenților persoanelor cu dizabilități

Ministrul Muncii şi Justiţiei Sociale, Marius Budăi, a declarat, joi, la Arad, că începând de anul trecut există un program de finanţare cu fonduri de la Guvern a salariilor asistenţilor sociali angajaţi la primării, dar a aflat "cu surprindere" că nicio primărie nu l-a accesat, astfel că a făcut un apel către edili să depună cereri. Anunțul a venit în contextul precizărilor făcute de Budăi, referitor la cheltuielile sociale care au fost transferate la primării. Acesta dă asigurări că autorităţile locale vor primi integral bani pentru a putea suporta aceste cheltuieli.

"Plata însoţitorilor şi asistenţilor personali ai persoanelor cu dizabilităţi era la primării începând cu anul 2000, cu o centralizare prin Ministerul Muncii şi transferul acestei centralizări către Ministerul Finanţelor, care finanţa unităţile administrativ teritoriale. Am considerat că această birocraţie trebuie închisă, transferând şi sumele către primăriile din România. S-au luat măsuri în cascadă pentru echilibrarea bugetelor primăriilor, astfel încât să nu fie niciun fel de sincopă. Este primul an în care tot impozitul pe venit rămâne autorităţilor publice locale, nu se mai ia nimic la nivel central, iar echilibrările din cotele TVA, dacă anul trecut au fost în valoare de cinci miliarde, anul acesta sunt în valoare de 11 miliarde. În situaţia în care ar fi probleme la o primărie, tot în Legea bugetului de stat am prevăzut că se va rezolva prin echilibrare de la bugetul de stat", a declarat Marius Bădăi, citat de Agerpres.

Ministrul a adăugat că "pentru liniştea persoanelor cu dizabilităţi şi a însoţitorilor acestora", s-a prevăzut în Legea bugetului de stat ca "primăriile să fie obligate ca aceste cheltuieli să fie realizate cu prioritate". Ministrul a făcut şi un apel către primari să acceseze un program naţional lansat anul trecut prin care salariile asistenţilor sociali pot fi plătite de Guvern.

"Vreau să fac un apel către toţi primarii din România, să îi înştiinţez că am avut şi anul trecut şi avem şi anul acesta un program de interes naţional prin care asistenţii sociali din primării pot fi plătiţi direct de către Guvern. Spre surprinderea noastră, nu avem nicio primărie care a apelat la acest program. Fac apel public la toţi primarii din România să acceseze acest program, să consulte HG 427/2018 şi să vadă ce înseamnă finanţarea prin programul de interes naţional", a declarat ministrul.

Marius Bădăi a comentat şi informaţiile apărute în presă conform cărora nu vor exista bani la primării pentru toate plăţile sociale.

"Persoanele cu dizabilităţi au fost folosite nepermis de mult în scop politic, pentru a lovi în Guvern. Cred că o persoană cu dizabilităţi nu trebuie folosită în acest mod, are suficiente necazuri pentru a mai interveni şi noi . Asigur persoanele cu dizabilităţi şi însoţitorii acestora că prin Legea bugetului de stat primarii vor fi obligaţi cu prioritate să asigure astfel de cheltuieli. Repet, sunt luate măsuri în cascadă pentru a echilibra bugetele primăriilor şi, în ultimă instanţă, dacă vor fi probleme la unele primării, intervine bugetul de stat direct", a declarat Budăi, potrivit sursei citate.

La începutul lunii februrie, o discuție pe această temă a apărut și la Ploiești. Primarul Adrian Dobre, a reclamat că "formula propusă de Teodorovici şi Vâlcov" va conduce la situaţia în care numeroase primării din ţară nu numai că nu vor mai avea fonduri pentru investiţii, dar nu vor avea nici de unde să susţină cheltuielile de funcţionare proaspăt majorate. "Noi, anul trecut, pe cheltuieli sociale, din cotele defalcate pe TVA am avut o execuţie de 43 de milioane de lei. Sunt aproximativ 1.700 de persoane cu dizabilităţi care primesc netul minimului pe economie, care anul acesta a crescut, plus încă 481 de persoane care sunt însoţitori ai persoanelor cu dizabilităţi şi care, pe lângă salariul pe care noi îl plătim la nivel de brut, mai iau şi vouchere de vacanţă şi normă de hrană. Toate lucrurile acestea vor duce, într-o estimare pe care noi am făcut-o - asta dacă numărul beneficiarilor nu se va modifica - la o sumă de 50 de milioane de lei aferentă anului 2019. Vreau să se înţeleagă foarte clar, nu am o problemă cu aceste persoane, sunt unele situaţii la limită, dar discutăm o chestiune strict de buget şi de modul în care putem finanţa lucrurile acestea, nu discutăm despre necesitatea acordării acestor bani", a declarat Adrian Dobre, primarul Ploieştiului.

Citiți și:   Primăria Ploieşti estimează cheltuieli de 50 de milioane de lei în 2019 pentru prestaţii sociale, inclusiv vouchere de vacanţă

Sursa foto: vocativ-plus.com

Image
Image
Image
Image
Image