O ordonanță de Guvern pune capăt crizei de arhitecți-șefi

O ordonanță de Guvern pune capăt crizei de arhitecți-șefi

Guvernul a adoptat, la propunerea Ministerului Dezvoltării, o ordonanță care ar trebui să rezolve  problema lipsei arhitecților șefi.

Așa cum a punctat și ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, odată cu adoptarea actului normative, Buzăul este unul dintre cele mai afectate județe. „12 județe din România nu au arhitecți șefi la nivelul consiliilor județene, iar în Gorj și Buzău această funcție nu este ocupată în nicio unitate administrativ-teritorială. Aproximativ o jumătate dintre municipii sunt fără arhitecți șefi, dar și un sector din Capitală este în această situație. În mediul rural, 2.843 de comune nu au arhitect șef. Reglementările sunt prea birocratice și împiedică buna dezvoltare a localităților”, a arătat ministrul.

Construcțiile pot fi autorizate pe baza Planului Urbanistic, implementat de arhitectul șef al localității. Cu toate acestea, în prezent 94% dintre unitățile administrativ-teritoriale nu au un arhitect șef. “Dintre cele 3.228 de unități administrativ-teritoriale din România, doar 185 au un arhitect șef; motivul este reglementarea strictă privind accesul în funcție al acestora, spune ministrul de resort. Statisticile arată că, în ultimii 16 ani, au primit drept de semnătură pentru elaborarea documentațiilor de amenajarea teritoriului sau de urbanism 1.617 arhitecți, 322 de urbaniști și 78 de conductori arhitecți, dintre aceștia doar 185 lucrează în sistemul administrației publice locale. Noile reglementări prevăd extinderea categoriei de studii și către alte domenii de specializare conexe arhitecturii și urbanismului, de exemplu ingineria economică în construcții, în cazul municipiilor (altele decât cele reședință de județ), oraşelor şi comunelor, cu condiția ca, în primul an de la numirea în funcția de arhitect șef, aceste persoane să absolve cursuri de formare profesională continuă de specialitate în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului şi autorizării construcţiilor. Totodată, în cazul în care, la concursul pentru ocuparea funcției de arhitect-șef la nivelul altor municipii decât reședințele de județ, orașe și comune, nu se prezintă persoane cu 7 ani de experiență în domeniu, necesare conform reglementărilor în vigoare, la a doua procedură de concurs se acceptă și candidați cu o vechime diminuată cu 2 sau 4 ani”, au explicat reprezentanții Ministerului Dezvoltării.

Noile prevederi oferă posibilitatea comunelor și orașelor de a avea arhitect șef prin asociații de dezvoltare intercomunitară pentru mai multe unități administrativ-teritoriale și elimină necesitatea atestării arhitecților șefi de către Registrul Urbaniştilor din România.

 

Image
Image
Image