Ministerul de Finanțe propune reincriminarea unor fapte de evaziune fiscală, cu pedepse între 1 și 5 ani de închisoare

Ministerul de Finanțe propune reincriminarea unor fapte de evaziune fiscală, cu pedepse între 1 și 5 ani de închisoare
Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

Ministerul Finanțelor Publice a publicat, spre consultare publică, un proiect de ordonanță de urgență privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea unor acte normative. MFP propune reincriminarea unor fapte de evaziune fiscală, menționând inclusive pedepse pentru acestea.

 

“ART. XXX – Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

  1. După articolul 6, se introduce un nou articol, art. 6^1, cu următorul cuprins:

«Art.6^1 – Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reținerea și neplata, încasarea și neplata ori, după caz, nereținerea sau neîncasarea, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuțiilor prevăzute în anexa la prezenta lege.»

  1. La articolul 10, alineatele (1) și (1^1) se modifică și vor avea următorul cuprins:

«(1) În cazul săvârşirii unei infracţiuni  prevăzute la art. 6^1, 8 sau 9, dacă în cursul urmăririi penale sau al judecăţii prejudiciul cauzat este acoperit integral, iar valoarea acestuia nu depăşeşte 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, se poate aplica pedeapsa cu amendă. Dacă prejudiciul cauzat şi recuperat în aceleaşi condiţii este de până la 50.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, se aplică pedeapsa cu amenda.

(1^1) În cazul săvârşirii uneia dintre infracţiunile prevăzute la art. 6^1, 8 sau 9, dacă în cursul urmăririi penale sau în cursul judecăţii până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive prejudiciul produs prin comiterea faptei, majorat cu 20% din baza de calcul, la care se adaugă dobânzile şi penalităţile, este acoperit integral, fapta nu se mai pedepseşte, făcându-se aplicarea dispoziţiilor art. 16 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare.»

  1. După articolul 16 se introduce o anexă, al cărei conținut este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență”, propune Ministerul Finanțelor Publice.

Anexa se referă la:

Nr.crt.

Denumirea obligației fiscale

Temeiul legal

1.

Impozitul pe dividendele plătite de o persoană juridică română către o persoană juridică română

 

 

 

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, art. 43

2.

Impozitul pentru veniturile din activități independente realizate în baza contractelor de activitate sportivă

Legea nr. 227/2015, cu modificările si completările ulterioare, art. 68 ^ 1 alin. (2) și (4)

3.

Impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală

Legea nr. 227/2015 ,cu modificările si completările ulterioare, art. 72 alin. (4) și (5)

4.

Impozit pe venitul din salarii si asimilate salariilor

Legea nr. 227/2015, cu modificările si completările ulterioare, art. 78,alin. (1), (2^1), (3) și (4), art. 80 alin. (1) și (2) și art. 82 alin. (4)

5.

Impozitul pe veniturile din arendă

Legea nr. 227/2015, cu modificările si completările ulterioare, art. 84 alin. (8) și (9)

6.

Impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi

Legea nr. 227/2015, cu modificările si completările ulterioare, art. 97 alin. (1) – (4)

7.

Impozitul pe veniturile impozabile obținute din lichidarea unei persoane juridice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii

Legea nr. 227/2015, cu modificările si completările ulterioare, art. 97 alin. (5)

8.

Impozit pe veniturile sub forma de dividende

Legea nr. 227/2015, cu modificările si completările ulterioare, art. 97 alin. (7)

 9.

Impozitul pe veniturile din pensii

Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, art. 101 alin. (1), (3), (8) și (9)

10.

Impozitul pe veniturile din premii și din jocuri de noroc

Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, art. 110 alin. (1), (2), (2^1) ,(3) și (6)

11.

Impozitul pe veniturile din alte surse

Legea nr. 227/2015, cu modificările si completările ulterioare, art. 115 alin. (1), (1^2) și (3)

12.

Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II din Legea nr. 227/2015 cu modificările și completările ulterioare

Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, art. 125 alin. (8)

13.

Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică  sau entitate - asociere fără personalitate juridică dintr-o asociere cu o persoană juridică, contribuabil potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific, cu modificările și completările ulterioare

Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, art. 125 alin. (8^1)

14.

Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului III din Legea nr. 227/2015 cu modificările și completările ulterioare

Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare, art. 125 alin. (9)

15.

Contribuția de asigurări sociale

 

 

Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, art. 146 alin. (1), (2^1) lit. a) - b), (3), (9), (9^1), (10) și art. 151 alin. (5), (6) și (21) .

16.

Contribuția de asigurări sociale de sănătate

 

 

Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, art. 168 alin. (1), (2^1) lit. a) - b), (3), (7), (7^1) și (10) și art. 174 alin. (5), (6) și (21)

17.

Impozitul cu reținere la sursă pe veniturile obținute din România de nerezidenți sau potrivit convențiilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alte state

 

Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, art. 223 alin.(1), art. 224 alin.(1), (2), (5), (6), art. 227 alin. (1), art. 230 alin. (1), art. 233 alin. (2), lit. e) și alin. (3)

18.

Impozit datorat pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal

Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, art. 111 alin. (6)

19.

Contribuția la Fondul pentru mediu

 

 

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, art. 9 alin.(1) lit. a) și art. 11 alin.(1)

 

MFP cere inclusiv pedepse cu închisoarea, după reincriminarea unor fapte de evaziune fiscală

“Necesitatea unei astfel de propuneri legislative se canalizează pe aspectul reincriminării faptei constând în reținerea și neplata și incriminarea faptelor de încasare și neplată ori, după caz, nereținerea sau neîncasarea impozitelor și/sau a contribuțiilor cu reținere la sursă, cu consecința unei mai bune colectări a acestor sume la bugetul de stat, în condițiile în care astfel de pedepse descurajează săvârșirea de noi infracțiuni.

În ceea ce privește termenul de 60 de zile prevăzut în cuprinsul prevederilor art.6^1, menționăm că acesta a fost stabilit ținând cont de următoarele:

Drepturile salariale, cât și impozitele și contribuțiile cu reținere la sursă sunt plătite de către contribuabili în funcție de disponibilitățile bănești deținute de aceștia, la termenul de scadență reglementat de lege.

Din practica organelor fiscale s-a constatat faptul că, o parte dintre debitori își efectuează plata obligațiilor fiscale cu o întârziere față de termenul de scadență, motivat de lipsa de lichidități existentă la acel moment. Așadar, din punct de vedere al recuperării creanțelor, riscul fiscal de încasare este ridicat atunci când contribuabilii achită cu întârziere într-un termen mai mare de 60 de zile, întrucât după acest termen există posibilitatea să intre în incapacitate de plată.

Pe de altă parte, prin prevederile Codului de procedură fiscală, statul român a acceptat ca, prin procedura de mediere, organele fiscale să identifice soluția optimă de stingere a obligațiilor fiscale, inclusiv a celor cu stopaj la sursă, precum și termenele la care acestea se vor achita.

Perioada în care se realizează această procedură de mediere este de cel puțin 45 de zile de la termenul de scadență, astfel că riscul fiscal la recuperare devine ridicat după o perioadă de 60 de zile de la data scadenței acestor obligații.

În ceea ce privește modificarea art.10 precizăm că aceasta se justifică prin necesitatea aplicării într-un mod unitar a prevederilor Legii nr. 241/2005 și stimularea recuperării la bugetul de stat a sumelor provenite din infracțiuni.

Se reincriminează fapta de reținere și neplată, respectiv se incriminează fapta de încasare şi neplată, ori, după caz, de nereținere sau neîncasare, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuţiilor prevăzute în Anexa. Astfel, pentru a asigura predictibilitatea normei de incriminare, s-au prevăzut expres, în Anexa la proiectul de act normativ, categoriile de impozite și contribuții, supuse regimului de reținere sau încasare și plată sau virare, cu precizarea actului normativ și a articolelor care le reglementează. Limitele pedepsei prevăzute sunt închisoarea de la 1 an la 5 ani”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!

 

Image