La cererea premierului Mihai Tudose, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a făcut public, joi, raportul rezultat ca urmare a controalelor efectuate în 2016 și de la începutul acestui an, la instituțiile de credit, vizând respectarea prevederilor legale în contractele de credit .
Potrivit ANPC, în perioada 27.11.2015 – 31.03.2016, s-a desfăşurat o acţiune tematică de verificare a respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de credit de consum, cu sau fără ipotecă, de către societăţile bancare, fiind încheiate 249 procese verbale de constatare a contravenţiei, cu amenzi în valoare totală de 1.743.000 lei și au fost restituite consumatorilor sume în valoare de 1.097.773,31 de lei, 112.161,29 de uro, 361.828,78 CHF şi 361,13 USD, urmare a acţiunilor ANPC de cercetare a celor aproape 10.500 de reclamații instrumentate la nivel naţional.
În primele șase luni ale lui 2017, ANPC a instrumentat 6.137 de reclamaţii la nivel naţional. La nivelul structurii centrale, au fost încheiate 57 Procese Verbale de Constatare a Contravenţiei, cu amenzi în valoare totală de 489.000 le şi au fost restituite, până în prezent, consumatorilor sume în valoare de 489.155,73 lei, 20.082,93 Euro, 13.724,76 CHF şi 252,23 USD, urmare a acţiunilor ANPC în cercetare a reclamaţiilor. De asemenea, au fost emise 9 Ordine în baza prevederilor Legii nr. 363/2007 privind practicile comerciale incorecte, respectiv în baza OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori prin care s-a dispus încetarea practicilor comerciale incorecte, respectiv aducerea la conformitate cu prevederile legale a contractelor.
Reprezentanții Autorității consemnează în raport că, în perioada 2016-2017, ANPC a înaintat în instanţă, în baza Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, 46 de acţiuni împotriva instituţiilor de credit, iar hotărârea instanţei se va aplica tuturor contractelor de acelaşi tip încheiate de respectiva instituţie de credit.
Raportul are 108 pagini, însă el nu conține și informații cu privire la băncile sau instituțiile financiare nebacare la care au fost găsite nereguli.
Raportul complet poate fi vizualizat AICI.