Cum sunt afectate proiectele europene ale Ploieştiului de scumpirea materialelor de construcţii

Cum sunt afectate proiectele europene ale Ploieştiului de scumpirea materialelor de construcţii
Proiectele europene de mobilitate urbană se vor scumpi cu peste 11 milioane de euro (Foto: Telegrama)
Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

Scumpirea materialelor de construcţii afectează şi proiectele europene pregătite de Primăria Ploieşti. Pentru şase obiective majore de mobilitate urbană, valoarea totală creşte cu peste 56 de milioane de lei, practic echivalentul încă unui proiect.

Consiliul Local Ploieşti urmează să dezbată, la începutul săptămânii viitoare, mai multe proiecte de hotărâre care vizează actualizarea preţurilor la proiectele europene. Măsura e luată în conformitate cu o hotărâre de Guvern de anul trecut, ca urmare a majorării preţurilor la materialele de construcţii, care a făcut ca valorile estimate ale obiectivelor de investiţii să nu mai corespundă realităţii din piaţă. Pe lângă dezavantajul evident, al creşterii valorilor, scumpirea materialelor din ultimul an a dus şi la amânarea unor proiecte, tocmai pentru că firmele de construcţii au refuzat să mai participe la licitaţiile organizate pe vechile preţuri sau, acolo unde existau deja contracte, multe au evitat să mai lucreze. În acest context, autorităţile ploieştene au început, de câteva luni, o procedură de actualizare a valorilor la toate obiectivele de investiţii, mai întâi la cele cu o complexitate mai mică, precum proiectele de eficientizare energetică a unor clădiri, iar acum la proiectele majore.

Pentru şase proiecte mari de mobilitate urbană, valoarea estimată creşte de la aproximativ 339 de milioane de lei cu TVA inclus până la 395,6 milioane. Vorbim de o creştere de 56,6 milioane de lei, conform valorilor calculate acum, raportate la cele care fuseseră aprobate la finalul lui 2019 sau începutul lui 2020, la depunerea proiectelor europene.

Actualizare de devize după scumpirea materialelor de construcţii

Proiectele în discuţie vizează crearea unei noi şosele între Gara de Vest şi Gara de Sud, obiectiv împărţit în două etape, lărgirea ieşirii de la Podul Înalt, crearea unui terminal multimodal lângă Spitalul Judeţean, modernizarea depoului de tramvaie şi modernizarea autobazei TCE pentru autobuze şi troleibuze. Cea mai mare scumpire, de 14,7 milioane de lei, este la proiectul de străpungere dintre cele două gări, etapa a doua. La etapa întâi, majorarea ar urma să fie de aproape 8,2 milioane de lei. O creştere substanţială, cauzată tot de scumpirea materialelor de construcţii, urmează să apară şi la obiectivul care vizează modernizarea străzii Gheorghe Grigore Cantacuzino, lărgirea la patru benzi în zona Podul Înalt şi crearea unui terminal multimodal imediat după, în zona actualului depou de troleibuze, aici valoarea întregului proiect urmând să se majoreze cu peste 12,8 milioane de lei.

Conform proiectelor de hotărâre care intră în dezbaterea Consiliului Local Ploieşti, proiectul străpungerii între Gara de Sud şi Gara de Vest, etapa 1, se va scumpi de la 42.255.561 de lei cu TVA inclus la 50.444.649. Din această sumă, contribuţia proprie a beneficiarului, după scumpirea materialelor de construcţii, va fi de 13.253.977 de lei. Etapa a doua a străpungerii ar urma să se majoreze de la 93.293.926 de lei până la nu mai puţin de 108.034.541 lei, din care contribuţia proprie a Primăriei va fi de 221.39.281 lei.

Contribuţie proprie de aproape 85 de milioane de lei

Investiţia de la Podul Înalt creşte de la 65.704.829 la 78.580.796 lei, din care contribuţia proprie va fi de 19.752.667 lei.

Construirea unui terminal multimodal lângă Spitalul Judeţean de Urgenţă, estimată anterior la 46.302.674 lei, ar urma să coste 53.603.192 de lei cu tot cu TVA după scumpirea materialelor de construcţii, conform devizului actualizat. Din această sumă totală, municipalitatea ar urma să suporte cota proprie de contribuţie la cheltuielile eligibile plus cheltuielile neeligibile, în valoare totală de 10.420.045 lei.

Modernizarea autobazei de autobuze şi troleibuze, care include şi facilităţi pentru autobuzele electrice, îşi modifică valoarea de la 44.170.806 lei până la 50.937.082 lei, din care contribuţia proprie a administraţiei ploieştene va fi de 7.741.821. Proiectul european de modernizare a depoului de tramvaie se va modifica de la 47.239.420 la 54.016.693 de lei, din care contribuţia proprie va ajunge la 7.790.983 de lei.

Totodată, forul legislativ ploieştean dezbate în şedinţa de luni şi o propunere de actualizare a indicatorilor la un proiect european de modernizare a cartierului Râfov, care nu e depus pe axa de mobilitate urbană, ci pe una dedicată regenerării cartierelor marginalizate. Aici, valoarea veche era de 22.775.390 de lei, iar cea nouă creşte, după recalculare, până la 25.618.719, din care 3.701.610 ar urma să fie contribuţia Primăriei Ploieşti. La un calcul total, incluzând acest proiect alături de cele şase de mai devreme, ajungem la o scumpire de aproape 59,5 milioane de lei. Contribuţia proprie, pentru toate cele şapte obiective, se ridică la 84,8 milioane de lei.

Pe lângă scumpirea propriu-zisă, vestea proastă e că toate aceste proiecte au fost ţinute pe loc luni bune, mai întâi până la apariţia hotărârii de Guvern care a permis actualizarea valorilor, apoi până s-au făcut toate calculele. Abia acum urmează să fie lansate licitaţiile, pe noile valori, iar apoi autorităţile trebuie să se grăbească, în condiţiile în care termenul-limită anunţat pentru proiectele europene finanţate prin Programul Operaţional Regional 2014-2020 este 31 decembrie 2023.

Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!

Image