Proiectul pentru A3 Ploiești - Brașov trebuie "revizuit", în vederea accesării de fonduri europene

Proiectul pentru A3 Ploiești - Brașov trebuie "revizuit", în vederea accesării de fonduri europene

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a publicat o informare detaliată, cu privire la stadiul actul al implementării proiectului “Autostrada București – Brașov”, din care singurul sector dat în folosință este cel între București și Ploiești.

Potrivit CNAIR, "sectorul Ploiești – Brașov va intra în obiectul viitorului contract de proiectare (revizuire Studiu de Fezabilitate și elaborare proiect tehnic), având ca sursă de finanțare fondurile europene, iar etapa de execuție urmând a fi de asemenea asigurată prin Programul Operațional  Transport 2021-2027". Oficialii companiei au anunțat, pe această cale, că a fost lansată procedura de licitație pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție, Varianta de Ocolire Comarnic, cu termen de depunere a ofertelor 23.10.2020, la fel și procedura de realizare a studiului de fezabilitate si proiectului tehnic de execuție pentru nodul rutier de la Comarnic, care are ca termen de depunere a ofertelor data de 10 septembrie.

Totodată, autoritățile au reamintit că secțiunea dinspre Cristian, inclusiv drumul de legătură cu municipiul Brașov (6,3 km profil autostradă + 3.7 km profil DN cu 4 benzi), se află în execuție.

"Având în vedere importanța demarării acestui proiect, Compania a avut obligația să analizeze maturitatea documentațiilor tehnice. În acest sens, au fost luate în considerare inclusiv aspecte subliniate de către instituțiile financiare internaționale (Banca Mondială), alături de experții Comisiei Europene, care au evidențiat lipsa unor elemente necesare actualizării documentației și care ar putea conduce la apariția unor blocaje multiple în etapa de implementare. De asemenea, a fost semnalizată și evidențiată și necesitatea actualizării în funcție de condițiile de mediu și sociale actuale", informează CNAIR.

În urma analizării documentației tehnico-economice elaborate pentru Autostrada Ploiești – Brașov, atât la nivelul direcțiilor de specialitate ale CNAIR, cât și din perspectiva direcțiilor subliniate de către Banca Mondială, au fost constatate mai multe deficiențe pentru care s-au căutat soluții care să asigure o variantă fezabilă de implementare a proiectului.

Un exemplu în acest sens este situația de pe Valea Prahovei: "În zona Bușteni și Sinaia s-a constatat o dezvoltare locală accelerată în ceea ce privește implementarea unor proiecte de anvergură, prin accesarea de fonduri europene (exemplu: microhidrocentrale), proiecte cu impact socio-economic la nivel regional, pentru care însă, trebuie respectate principiile de finanțare pentru a nu fi necesară rambursarea în integralitate a contribuției Comisiei Europene. Lipsa unei experiențe în dezvoltarea unor proiecte în Parteneriat Public Privat, atât la nivelul României, cât și la nivelul Europei de Sud – Est, evidențiază faptul că astfel de mecanisme de finanțare sunt aplicabile în special proiectelor punctuale de tip- tunel, pod, etc și nu proiectelor de o astfel de anvergură".

CNAIR mai arată, la acest capitol, că deși "sectorul de autostradă Comarnic - Brașov avea ca perioadă de implementare 2014-2020 (document de referință: HG 666/2016), până în prezent nu i-a fost asociată o sursă de finanțare,  sectorul Ploiești – Comarnic aflându-se în aceeași situație".

"Decizia revizuirii Studiului de fezabilitate și de elaborare a Proiectului tehnic pentru întreg sectorul cuprins între Ploiești și Brașov a fost luată, în special, și din nevoia de asigurare a sursei de finanțare prin fonduri europene. Întrucât documentația tehnico-economică nu ar fi corespuns din punct de vedere al exigențelor dezvoltării unui astfel de proiect, riscurile în etapa de implementare ar fi fost imposibil de cuantificat, conducând la blocaje în implementare. Subliniem că este pentru prima oară, când acestui proiect îi este asociată o sursă de finanțare, însă, pentru a asigura premisele finanțării execuției acestui obiectiv din Programul Operațional de Transport 2021-2027, a fost considerată drept obligatorie revizuirea/completarea documentației, cu identificarea tuturor riscurilor, ca urmare a unei reproiectări adecvate. În concluzie, considerăm că o astfel de abordare reprezintă unicul mod concret de implementare a proiectului în integralitatea sa, cu diminuarea riscurilor și respectarea cu fermitate a oricărui calendar de implementare în etapa de execuție", au conchis oficialii CNAIR.

Precizările vin după ce, în această săptămână, CNAIR a anunțat că a elaborat și  depus, pe 13 august, aplicația de finanțare pentru proiectul "Completare/Revizuire Studiu de Fezabilitate, elaborare Proiect Tehnic, pentru Autostrada București-Brașov, tronson Ploiești-Brașov", în vederea obținerii de finanțare nerambursabilă prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020. Valoarea totală a  proiectului este de 57.526.090,39 de lei, acesta având o durată de 35 de luni.

Image
Image
Image