Autorităţile au aprobat marţi documentaţia pe baza căreia urmează să se deruleze licitaţia pentru gestionarea sistemului de termoficare. Pentru următorii 15 ani e propus un contract estimat la 2,3 miliarde de lei fără TVA, cu investiţii de 90 de milioane de lei din partea viitorului operator şi o obligaţie asumată de reducere a emisiilor nocive.
Consiliul Local Ploieşti şi Consiliul Judeţean Prahova au avizat marţi, într-o şedinţă comună, regulamentul privind sistemul de termoficare şi documentaţia tehnică pe baza căreia urmează să fie organizată licitaţia. Următorul pas va fi făcut, săptămâna viitoare, de conducerea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Termo Prahova, structura creată de CL şi CJ, cei doi coproprietari ai sistemului centralizat de termie, pentru a le reprezenta interesele. Dacă lucrurile merg conform planului, licitaţia va fi lansată de ADI Termo în ianuarie, termenul pentru depunerea ofertelor ar fi în a doua jumătate a lui februarie, după care urmează perioada de evaluare, iar contractul ar fi semnat în jurul datei de 1 mai, conform explicaţiilor oferite de administratorul public al judeţului Prahova, Anna-Maria Vasile. Orice întârziere, indiferent că ar fi generată de autorităţi, Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice sau ofertanţii nemulţumiţi, ar crea probleme serioase, în condiţiile în care actualul contract de termoficare din Ploieşti expiră pe 15 mai 2022, iar Veolia Energie anunţase public că vrea să renunţe chiar mai devreme de atât, la 31 martie.
Contractul de termoficare e estimat la 2,3 miliarde fără TVA
"După votul de astăzi din cele două consilii, documentaţia va fi supusă spre aprobare în Adunarea Generală a Asociaţilor din ADI Termo Prahova. Având în vedere că trebuie aşteptate cele cinci zile procedurale pentru a putea discuta acest proiect, votul în AGA se va putea da pe 13 decembrie, iar ulterior acestei date se pot iniţia demersurile pentru a putea fi «urcată» documentaţia de atribuire în SEAP (n.r. Sistemul Electronic de Achiziţii Publice). Având în vedere valoarea foarte mare a acestui contract, evident că va intra în evaluarea ANAP-ului, drept pentru care este benefic să putem urca procedura cu rapiditate în SEAP pentru a putea prinde sfârşitul anului şi desemnarea unui inspector pentru verificarea acestei documentaţii. Documentaţie care, după evaluare, undeva în jurul datei de 10 ianuarie va putea fi publicată de către ANAP, astfel încât depunerea ofertelor să fie undeva după data de 15 februarie şi până la finalul lunii februarie, evaluarea să aibă loc şi la 1 mai să putem avea încheiat contractul de delegare", a declarat administratorul public al judeţului Prahova, Anna-Maria Vasile.
Pentru perioada de 15 ani propusă, contractul ar urma să ajungă, conform calculelor prezentate de autorităţi, la 2,3 miliarde de lei fără TVA, din care aproape 2,16 miliarde de lei reprezintă veniturile potenţiale pe care operatorul de termoficare le va obţine din activitatea de bază, circa 56 de milioane de lei reprezintă valoarea bunurilor puse la dispoziţia concesionarului, iar 90 de milioane de lei trebuie să fie valoarea investiţiilor pe care viitorul operator să le facă în sistem. Calculele sunt făcute pe baza unui consum estimat la 397.000 de gigacalorii pe an.
Investiţii pentru reducerea emisiilor şi folosirea surselor regenerabile
Selecţia ofertanţilor în cadrul licitaţiei se va face în funcţie de un punctaj care ţine cont în proporţie de 40% de redevenţa propusă şi 60% de investiţiile asumate pentru reducerea emisiilor nocive în atmosferă. Astfel, un punctaj maxim de 30 de puncte îi va reveni ofertantului care va propune cea mai mare valoare procentuală de reducere până în 2030 a emisiilor de dioxid de carbon în raport cu situaţia actuală. Reducerea propusă trebuie să fie în primii trei ani de contract de cel puţin 10% faţă de nivelul actual. Următoarele oferte vor obţine punctaje descrescătoare, pornind de la 20 de puncte. O altă componentă, care poate aduce tot până la 30 de puncte în cadrul licitaţiei, impune existenţa unui plan de investiţii care să conducă la creşterea ponderii energiei regenerabile, ţinta fiind ca în 2030 cel puţin 40% din energia livrată să fie obţinută din surse regenerabile.
Ședință pe tema termoficării din Ploiești
Publicată de Telegrama pe Marţi, 7 decembrie 2021
"Factorii de evaluare pentru acest contract s-au bazat pe valoarea redevenţei, care are un procentaj de 40%. A fost calculat un minim necesar, iar cu cât este mai mare redevenţa cu atât operatorul va câştiga un număr mai mare de puncte. Însă am considerat că redevenţa este un cost care la un moment dat se va reflecta în costul gigacaloriei la cetăţean, acesta este motivul pentru care nu am cerut o redevenţă foarte mare. Un alt factor de evaluare este protecţia mediului, noi solicitând ca noul operator să poată să aducă o tehnologie şi să-şi asume o reducere de emisii poluante. Cu cât este mai mare procentul pe care şi-l asumă pentru perioada de 15 ani, cu atât va câştiga un punctaj mai bun. Aceasta este modalitatea în care am gândit că facem bine în primul rând cetăţenilor municipiului şi în al doilea rând ne-am asigurat că putem îndeplini condiţiile stabilite de Comisia Europeană pentru tranziţia justă", a mai explicat Anna-Maria Vasile.
Proiectele de hotărâre au fost aprobate cu majoritate de voturi de cele două foruri deliberative. Reprezentanţii PSD şi PPU(sl) s-au abţinut la vot, invocând faptul că documentaţia, una extrem de stufoasă, a fost publicată abia în seara dinaintea şedinţei, aceştia argumentând că, dincolo de graba de a finaliza noua licitaţie înainte de expirarea contractului, n-au avut timp pentru a studia documentele încât să dea un vot în cunoştinţă de cauză. Din acelaşi motiv, consilierii de la Pro România au anunţat public că refutză să particpe la şedinţa comună.
Urmăreşte pagina de Facebook „Telegrama” pentru ştiri şi analize de ultimă oră!