Potrivit prevederilor legale, entitățile publice și private care au cel puțin 50 de angajați sunt obligate să angajeze persoane cu dizabilități într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați.
Documentele și procedurile pentru facilitarea integrării persoanelor cu dizabilități, prevăzute prin OUG 127/2024 privind unele măsuri în domeniul social, au fost publicate în Monitorul Oficial, informează ANOFM.
Ordinul 28/11 din 2025, emis de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități și de președintele Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, care reglementează aplicarea prevederilor privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, a fost publicat Monitorul Oficial nr. 68 din 28.01.2025.
Potrivit prevederilor legii, angajatorii trebuie să transmită o solicitare scrisă de sprijin către cel puțin trei organizații nonguvernamentale, care potrivit statutului acestora, prestează servicii în folosul persoanelor cu dizabilități.
Cererea trebuie transmisă organizațiilor nonguvernamentale în termen de 10 zile de la data la care angajatorii devin obligați, conform legislației, să angajeze persoane cu dizabilități. Modelul cererii este prevăzut în Anexa nr. 1 a Ordinului nr. 28/11 din 2025.
La rândul lor, organizațiile nonguvernamentale sunt obligate să informeze persoanele cu dizabilități cu privire la oportunitățile de angajare, calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante, condițiile de angajare, datele de contact ale angajatorilor și ale agenției pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul angajatorilor.
După primirea răspunsului de la organizațiile nonguvernamentale, angajatorii vor stabili procedura de încadrare în muncă a persoanelor cu dizabilități în măsura în care acestea dețin calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante.
ANOFM: Aproximativ 31.000 de locuri de muncă vacante la nivel naţional şi aproape 200, în spaţiul european
Totodată, în vederea comunicării posturilor vacante destinate persoanelor cu dizabilități, angajatorii sunt obligați să transmită la ANPDPD și la agențiile pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul social cererea scrisă, precum și dovada transmiterii acesteia către organizaţiile nonguvernamentale.
Ordinul mai prevede ca angajatorii să transmită anual, până la 31 ianuarie pentru anul anterior, o situație centralizată a funcţiilor ocupate de persoanele cu dizabilităţi angajate şi un inventar al competenţelor solicitate la angajare. Modelul acestei raportări este prevăzut în Anexa nr. 2 a aceluiaşi ordin.